Spam, Outlook mail, explosionsartad ökning

Halloj,
Tycker mig inte hitta någon supportbubbla. Så jag tar teknikbubblan istället.

Jag har en “live” (outlook hotmail) adress sedan gammalt. och där har väl mer eller mindre alltid funnits spam mail som skickas till den, men jag tycker mig att sedan i höstas så har spammailen ökat exponentiellt. Nu i November så kommer där säkert 30 talet om dagen. Visst de hamnar i skräpmappen, men ändå.
Läste om några fler på någon av facebookgrupperna som får mail av Stefan Holmqvist. :smiley:
och han är en stor bov. Bitcoin, Presentkort, oj vad jag hade varit rik vid detta laget om jag hade bemödat mig om att ange mina uppgiffter. :slight_smile:Och säkert haft ett antal Iphone 11 Pro gratis.

Upplever ni andra som har outlook mail samma sak? Hur fasen kan man bli av med det? Måste man ha ett aktivt office 365 abonnemang för att de ska filtreras bättre? Nu senaste dagarna så kommer det mail på alla möjliga språk.
Jag har tagit för vana nu att markera alla mail (inloggad på webben) och rapportera alla som nätfiske, för men det verkar inte minska antalet.

börjar fundera på att skrota denna mail, men den är så inkörd. Icloud har inte alls samma frekvens på spam. Och där kan man ju skapa alias mail att använda till nyhetsbrev mm.

Detta var nog mest en gnälltråd för jag känner för att gnälla lite.:stuck_out_tongue_closed_eyes:

Har också haft en hotmail-adress sedan mitten på nittiotalet och visst det kommer en hel del spam, men det tycker jag det alltid har gjort och 99% hamnar ju i skräpposten. Jag har kanske ett spam-mejl i veckan som slinker igenom in i inkorgen så jag tycker Microsoft gör ett gått jobb.

Möjligen skulle man kunna önska att en del blir blockat på server-nivå eftersom det är så uppenbart spam, men jag ser hellre att man släpper igenom för mycket än för lite (så länge det hamnar i skräpposten). Då kan man ju gå igenom själv, för det fastnar ett och annat nyhetsbrev jag vill ha då och då.

Jag kommer inte skrota min adress, det börjar kännas lite cool at säga @hotmail.com numera.

Din mailadress har la hamnat orätta händer. Kan bli så om du använder den på skumma ställen. Ge fan i att öppna spammail också. Ha din klient att inte ladda ned remote content.

Skapa en ny mailadress och ha kvar din gamla till lite osäkrare sidor som forum och grejer! Men tror det är svårt idag att inte få spam tyvärr! Blockera hela domäner som du vet att du aldrig kommer få mail ifrån. Man ska kunna göra det på Outlook. Ser du att du får många spammail från en viss domän så blockera hela skiten!

@Gurra Jo, så är det ju. För kunde man blockera en hel domän i outlook har jag för mig, nu bara enstaka adresser. Tycker bara det är trist. Tror inte jag skrotar den heller. En sak jag saknar är att vissa mail som jag inte vill ska vara skräppost alltid hamnar i mappen, så jag får vara noga med att kolla rubrikerna i skräpmappen. Likaså så fastnar lösenordsåterställning mm i skräppost.

@anon75927519, jo det är klart den hamnat i orätta händer, dock så har den adressen inte använts på “obskyra” siter. Det konstiga är att det är samma tendens på fruns konto, och hennes adress är verkligen inte använt frekvent. Domäner verkar jag inte hitta att blockera på outlook .com, bara adresser och de ändras ju hela tiden.

Du lägger bara till domännamnet i listan utan adress:

Att jag tog Gmail var bara på test!

ok, hittade det nu, men om man väljer ett mail och väljer knappen så är det bara adressen som läggs till. SKa man gå det andra hållet måste man själv skriva domänen. förr fanns ett snabbval att spärra hel domän direkt från mailen.

Jo, det har blivit lite ändringar på Outlook. Har själv svårt att hitta allt nu. Själv kör jag inte Outlook dock, men har ett konto där också.

Proton eller Tutanota är några bra om du är inne på en ny e-post. Båda är gratis om man klarar sig på lite mindre utrymme!