Spotifys stora podcastsatsning lämnar beta

Från sajten:
Spotifys podcastsatsning lämnar beta-stadiet | Teknikveckan


image

Spotify storsatsar på poddar genom uppköp och ett nytt gränssnitt för poddskapare. Det är detta gränssnitt som nu går ur sin betaform och släpps skarpt tillgängligt för alla.

Adressen är podcasters.spotify.com och om du redan har en podd idag kan du gå in dit och ansluta den till ditt Spotify-konto. Om podden inte finns där eller du skall starta en ny skickar du upp den på Spotify via din ordinarie podcast-tjänst så som Spreaker, Libsyn eller Acast.

Där kan vi som driver poddar se intressant statistik så som kön, ålder och musikintresse.

Som exempel kan vi konstatera att Teknikveckan-poddens lyssnare består av 94% män och 6% kvinnor. Ni spänner åldersmässigt över 17 till 150 år (vi kan anta att de promille som ligger mellan 60-150 år inte nödvändigtvis nått den högsta åldern). Mest lyssnare, 28% har vi inom spannet 35 till 44 år, nästan lika många är 45 till 59 år.

Ni lyssnar på Ed Sheeran och Avicii men också Veronica Maggio och Molly Sandén. Ni är nästan uteslutande från Sverige men vi har även några lyssnare från Norge, Spanien och hela en stream från Peru de senaste 7 dagarna. Detta är dock endast ni som lyssnar via Spotify vilket för närvarande är ungefär är 10% av våra 3000 lyssnare.

Är du inte redan en av dem så tycker vi du gör rätt i att besöka Teknikveckanpodden på just Spotify.

Trist när vissa blir Spotify exklusive

Japp, men frågan är om de vinner på det.

Det här är väl OT, men när jag klickade på länken kom detta upp: “Den här webbläsaren stöder inte Spotifys webbspelare. Byt webbläsare eller ladda ned Spotify som desktopapp.”

Det är väl helt okey, men var det inte så att Spotify tog bort Appen till Mac och tvingade oss att använda webbläsaren? Jag använder nästan aldrig min Mac mot Spotify så det är svårt att komma ihåg exakt.

Spotify-appen finns kvar för Macen no worry!

1 gillning

Eftersom Adam Alsings podcast bara finns på spotify så är man tvingad att använda den appen. Jag kan inte se att det finns nån notifiering när det kommer uppdaterade podcasts vilket känns stenålder? Nån som har koll?

Med vänlig hälsning, bo

När poddar är exklusiva för en plattform så förtjänar de inte att kallas för poddar.

3 gillningar

https://x.com/eldsjal/status/1706325294481576006?s=46&t=_44RHd0b2_D0ADIaA36Sjg

1 gillning

Så snart pratar Teknikveckan-gänget både flamländska och portugisiska på Spotify?