Stora Corona-tråden (2020)

3 gillningar

bild

2 gillningar

Är imponerad över att staten köpt utrustning utomlands och betalt i förskott för saker de kanske inte får :slightly_smiling_face:

Kjell spelar lite på situationen i deras senaste mailutskick

.

1 gillning

Intressant statistik

2 gillningar

Läs det här och lugna ner dig @calinou :+1:

1 gillning

påtiden de intervjuar folk som har det eller haft det…

smart

Förstår inte någonting på denna statistik. Vad syftar prickarna i olika färger?

Den gråa är Italien och prickarna är respektive lands utveckling. Du ser att Sverige och Kanada har plana kurvor.

Det man ska tänka på att testmetoder avgör mycket i denna typ av statistik. Även inom detta område verkar det som att Sverige avviker från de flesta andra. Vi testar nu inte alla som har Corona-symptom och varit inom vissa områden. Vi testar inte heller oroliga människor för att de önskar det för att stilla deras oro eller nyfikenhet. Vi testar grupper som bedömts viktiga att testa utifrån smittskyddsperspektiv. Samt kommer det med start idag göras vissa vidare tester för att få ett statistiskt underlag och för att lära sig om spridningen.

1 gillning

Idag fattas beslut i riksdagen om dagis/skolorna för yngre barn ska hållas öppet. Konstigt att man ev. ska stänga pga vissa delar av Sverige är knappast drabbade av corona. Dessutom att det inte ens många smittade i sthlm i förhållande till antal invånare. Det är bättre att man tar lokalt eller att barnen stannar hemma när dom är sjuka.

Har du inte gått skola och lärt dig läsa diagram :flushed:

Lodrät = antal smittade
Vågrät = antal dagar

2 gillningar

Det tog tid för mig att förstå sammanhanget. Man ser i alla fall knappast någonting på deras diagram. Inte proffsigt. Skulle själv ha gjort det bättre.

Först så förstår du inte och nu kan du göra bättre :joy: Varsågod presentera ett mer överskådligt diagram.

1 gillning

Tycker det här är glasklar och väldigt överskådligt.

bild

4 gillningar

Corona dominerar ju helt all media nu, lyssnade på Filip och Fredrik och de pratade om hur dåligt de mår. Folk som vägrar träffa andra och skriker åt folk att inte vara ute.

Går folk verkligen omkring med munskydd i större städer? Är det tommare på gatorna?

Bor i Tranås, strax under 20.000 per och märker knappt inget, visst hockeylaget här spelade inte alla matcher och några föreställningar är inställda. Men folk är på stan som vanligt.

Surt man kanske inte får se Social Distortion på Gröna Lund i juni men annars så är detta inget som påverkar mig och min vardag.
Kanske, förhoppningsvis på står det ingen pensionär framför mig i förbutiken på ICA imorgon och ska betala räkningar med kontanter när jag vill köpa min lunchkorv.

Nej! Idag fattar riksdagen beslut som ger regeringen rätt att stänga skolor och förskolor. Efter beslutet kommer regeringen ge MSB i uppdrag att ta fram en “lista” på samhällsviktig verksamhet.

När vi pratar om skolor och förskolor tycker jag exemplet från Blekinge är intressant. Där panikstängdes ett antal förskolor. Resultatet blev att IVA på sjukhuset fick halverad kapacitet. Om vi tar vården och sedan lägger till Polis, militär, el, vatten och avlopp, internetinfrastruktur(hoppas de tänker på det) apotek, livsmedelskedjan sytembolaget(kanske inte…:sunglasses:)och några jag inte kommer på nu, så inser man hur vanskligt det är att stänga skolor. Om det behövs utifrån smittskydd så ska man såklart stänga. Annars ska man vara mycket försiktig.

1 gillning