Stora Corona-tråden (2020)

Såg denna bild från sthlm nu i helgen, helt sjukt att de inte tar detta på allvar.

Det är så makalöst inkompetent att det är svårt att tro att det är sant. Trump gjorde svärsonen till ansvarig för krishanteringen av Pandemin: ”Kushner har ingen erfarenhet av pandemier, men hans bror Joshua är gift med supermodellen Karli Kloss, vars pappa Kurt Kloss är läkare. Kushner hör av sig till Kloss och ber honom kolla med sina kollegor om det finns någon som har bra tips på hur de bör hantera viruset. Kloss vänder sig till en Facebook-grupp för läkare, där han skriver i ett inlägg att han har en ”direktkanal till Vita huset” och behöver råd om hur viruset kan stoppas.”

Ser ju samma beteende hos alla högerextrema partier och dess väljare. Spelar ingen roll hur dom agerar.

Och du gnäller på att statsministern i sitt tal att han bara repeterade sig. Tycker det ser ut som att det behövs :rofl:

Inte bra , folk har blivit mätta på alla skit o tänker de händer inte oss , innan de ens har börjat på riktigt …:man_shrugging:t2:

Märkligt att dom inte smittar pga trodde väl att smittan kom från djurmarknaden/fladdermöss?

Lite av min poäng, men den verkar ha flugit förbi dig helt. Det räcker tydligen inte med att uppmana folk, utan det krävs kanske lite handlingskraft istället.

Men är det väl att han kör med den “mjuka-linjen” men ändå är ganska bestämt. Han lägger ansvaret till var och en. Ta ditt ansvar för din hälsa men också för medmänniskor, vårt land. :sweden: Förvänta dig att dina närmaste kanske kommer att dö…. Sista farväl…… Ring mormor (chi för andra, morfar :wink: mfl). Ett fint tal med ändå krav till svenska folket. :blush:

Bättre leva livet fullt ut medans man kan i dessa corona tider?

Och vad skulle det vara? Sätta in militär eller polis som hindrar folk från att gå ut? Svetsa igen dörrar som dom gjorde i Kina? Upplys oss vilka handlingskraftiga åtgärder tycker du är lämpliga?

Det mest logiska borde ju vara att stänga uteserveringar och dylikt, dra åt kravet att mindre än 500 personer får vistas tillsammans som exempel. Nu är jag inte politiker och det är inte mitt jobb att ta dessa beslut, men bevisligen så lyssnar inte svenska folket (eller iaf sthlm) på de uppmaningar som har gjorts. På bussarna trängs människor, de sitter på barer och trängs och skiter i det mesta. Så ja. Att uppmana ser inte ut att fungera speciellt bra.

Väldigt märkligt det här med moderater över lag som är av åsikten att den enskilda individen ska ta ansvar för sina egna pengar. Att man i princip ska bara betala så lite skatt som möjligt att samhället går runt. Att man själv ska ta ansvar för sina pengar och lägga dom på försäkringar så när det händer något klarar man sig.

Men nu när det verkligen är upp till en att ta sitt ansvar, att hålla sig hemma, att följa rekommendationerna så gäller inte det. Utan då ska det förbjudas, stängas ner.

Visst regeringen kan gå in och stänga ner allting men vilka konsekvenser får det för restaurangnäringen, småföretagarna.

Pengar absolut, människoliv är en helt annan sak. Det är nog tyvärr en konsekvens de får ta när alternativet är konkurs för restaurangen eller att sjukvården totalt havererar på grund av många smittade samtidigt.

Bevisligen så lyssnar inte folket på statsministerns eller några andras uppmaningar så det är inte så mycket till alternativ kvar. Svetsa dörrar lär ju Löfven gå igång på iaf, kan han jobba lite på riktigt med det han kan :smiley:

Det sista var faktiskt riktigt roligt :+1: :rofl:

Smittad betyder inte att sjukvården havererar eftersom majoriteten av dom som är sjuka inte behöver uppsöka sjukhuset. Det räcker med att hålla sig hemma och isolera sig. Det är dom extrema fallen som hamnar på sjukhuset.

Läste en artikel där man märkte att antalet personer som normalt söker sjukvård avstår så antalet platser har ökat.

Det är väl precis detta som är problemet. Sen har de ju kommit fram till att man bär på viruset och kan smitta utan att man känner symptom i början.

Och då är lösningen att stänga allt och låsa in alla. Väldigt handlingskraftigt.

Det har jag inte sagt, jag har sagt att antalet som får vistas i lokaler etc bör dras åt då folk bevisligen inte lyssnar på uppmaningarna. Då får man se till att företagen sätter restriktionerna istället.

Det vet jag men du klagade på att regeringen inte är handlingskraftig och jag försöker få dig att berätta vad som anses handlingskraftig. Jag drar slutsatsen efter att ha läst både här och på FB att det är lätt att komma med kritik. Väldigt lätt att vara kritisk när man har många olika faktorer att tänka på. Tänk vilken shitstorm regeringen kommer få när detta är över att dom tog i för hårt när ekonmin “kollapsar” Att företag har gått i konkurs pga av förbuden. Som sagt väldigt enkelt att vara “expert” hemifrån :slight_smile:

Problemet som jag ser det är att Sverige i massvis av år har levt i sin skyddade bubbla. Vi har klarat oss från världskrig och andra hemskheter. Den naiva svensken tror att vi är precis lika skyddade mot detta och tänker att “det här drabbar i vanlig ordning inte oss”. Vi lever nog alla lite med den naiviteten. Problemet är att när viruset slår till ordentligt här, vilket det kommer göra kommer det komma som en käftsmäll.

Jag har redan gett dig exempel på handlingskraft och det är att begränsa mer då folket inte lyssnar till uppmaningarna. Ekonomin har redan kollapsat, både börsen och enskilda små företag, den snöbollen är tyvärr redan i rullning och växer sig större och större för varje dag som går.