Stora Corona-tråden (2020)

bild

Denna del av artikel finns att läsa i dagens svd. Verkar vara sådana som ångrade sig att inte följa svenska linjen att ha förskola och grundskola öppet för att främja immunitet.
Belgisk chefsvirolog: ”Vi borde inte stängt skolorna”

Att stänga skolorna var ett dåligt beslut. Det menar en av chefsvirologerna för det belgiska folkhälsoinstitutet. Enligt honom är det en fördel om unga smittas nu – och är immuna inför nästa gång viruset kommer

Marc Van Ranst är universitetsprofessor, virolog och en av cheferna på ”Sciensano” – det belgiska folkhälsoinstitutet.

– Jag hade räknat med skoleleverna för att nå gruppimmunitet. Barn blir inte lika sjuka som vuxna utan utvecklar antikroppar som skyddar dem mot viruset i ett antal år. Nästa gång corona passerar hos oss skulle vi ha kunnat få mycket färre smittade, säger Marc Van Ranst till tidningen och påpekar att det skulle bero just på att barnen då redan är immuna.

Ett resonemang som är internationellt omdebatterat och som det fortfarande forskas på eftersom viruset är så nytt.

Men det är inte enbart politiker i Belgien som riskerar att falla för grupptryck när land efter land i Europa stänger sina skolor och förskolor. När nu både Finland och Storbritannien också stänger ner, står Sverige snart ensamt kvar med att hålla grund- och förskolor öppna.

Det svenska resonemanget låter så här långt ungefär som Marc Van Ransts, något som den förre statsepidemiologen och WHO-rådgivaren Johan Giesicke bekräftar. Han hummar medhållande när han får höra den belgiska professorns argument.

Håller med dig om det. Men tog det inte lång tid innan Italienarna upptäckte smittan?
Just nu tror jag USA är risigast på det och hoppas att man inte stänger skolan i Sverige

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen. Den svenska strategin har inte varit att uppnå flockimmunitet. Att hålla skolorna öppna har andra orsaker. Sedan kan en positiv bieffekt bli flockimmunitet. Men vi(forskarna) vet för lite om Covid och immunitet för att bygga strategier på det. Forskare som inte sitter med avtryckaren(den som fattar beslut eller som ger det slutgiltiga rådet till de som fattar beslut) kan tycka så. Men få som bär ansvar bygger strategier på något med så stor osäkerhet.

Nuläget i Sverige. 33 har dött varav 6 somalier.

Jo, det tog lång tid. Kanske ännu längre än vad vi kan tänka oss. Men då borde fler fall dykt upp på sjukhus med någon konstig influensa. Det borde triggat smittskyddsenheterna/myndigheten. Tycker jag. Men Italien(och Grekland) är länder som skulle kunna missa det.

Jag vet att jag kan låta alldeles för kritisk mot dessa länder, men deras förmåga är så låg att man häpnar. Detta blir livsfarligt i kombination med att deras självbild är att de har en fantastisk verksamhet. Se bara på media just nu, bilden av att Norditalien har ett sjukvårdssystem i världsklass är etablerat. Pyttsan, inget sjukvårdssystem med normal västeuropeisk klass missar det som de har gjort.

Jag läste in mig på Corona 17 och 18 januari, tyvärr kommer jag inte ihåg när jag första gången hörde talas om det, kanske 11-12/1. Jag är privatperson, dock med ett nördigt intresse och en bakgrund i “branschen”, så det räcker med en notis på Twitter eller i någon annan kanal om ett nytt virus i Kina för att jag ska gå igång lite. Några smittskyddsexperter i Italien borde gjort det samma tycker jag. Nu blev det mycket igen, men jag är ganska upprörd på det som hänt i Italien. Det hjälper dock inte nu och de har ju fått ett straff som ingen människa eller land är värd.

1 gillning

Det är mycket intressant det du skriver. Tycker fortfarande att Sverige har rätt väg att tackla detta

2 gillningar

Det skrivas mycket om företag som kommer gå konkurs redan nu och jag kan inte annat än att härleda till rekommendationer för hushåll där man ska ha 2 gärna 3 men minst en månads buffert. Detta ”ansvar” lägger man på gemene man, och då tycker jag att man hos bolag med ekonomer och revisorer borde kunna se till att de har en buffert på 4-5 månader.
Jag förstår att det är tuffa krav, men samtidigt har företag också ett stort ansvar gentemot sina anställda.
Finns säkert kloka tankar kring frågeställningarna här?

2 gillningar

Kul att läsa andras perspektiv på svenska regeringens agerande.

Speciellt detta stycke.

Prime Minister Stefan Löfven took to the airwaves to address students after this decision was made and said more or less: "Students, this is not an extra vacation. You are still expected to learn and try. You are old enough to manage distance learning and show self discipline. You can do this." I am paraphrasing from his Swedish address. I stopped dead in my tracks when I heard this report. Good gracious! I only wish the president of the United States addressed the 80 million or so American students with such a message of support and encouragement. I found this level of national leadership aimed at Sweden's 16-25 year olds to be personal and powerful.

1 gillning

SL fortsätter att briljera även idag :sweat_smile:

“SL hänvisar till personalbrist som anledning till den ändrade tidtabellen. Men under måndagen uppgav fackförbundet Kommunal att det finns tillgängliga chaufförer som kan sättas in.”

2 gillningar

Usch ! :face_with_raised_eyebrow:

Dags att byta ut Corona-nojan mot lite klassisk åldersnoja.

“That '70s show” kom ut 1998 och utspelades i forntiden 1976, dvs 22 år tidigare.
1998 var för 22 år sedan…

1 gillning

I en perfekt värld… I sak har du ju rätt, men många människor har inte den bufferten och inte heller företag.

Driver staten bufferttanken för lång uppstår ofta en stor osäkerhet vilket leder till för stort sparande. Det leder i sin tur till för låg konsumtion vilket plockar ned hela ekonomin flera steg.

Så att hitta balansen och tekniken för detta är mycket svårt.

3 gillningar

Den e så jävla bra .!!

1 gillning

Jag tänkte att vi kanske kunde stuva om den här tråden till mer lösningsfokuserad. Här kommer ett praktexempel från den lokala pizzerian :slight_smile:

Smart och bra fixat Husie Pizzeria! :star: I dessa exceptionella dagar när alla måste göra vad de kan för att minska smittspridning har de gjort ett nytt system där man får ett ordernummer när man ringer och beställer. Sen kan man stå (eller sitta i bilen) utanför och se på skärmen i fönstret när det är ens egen tur att hämta sin pizza. Då följer man bara pilarna runt hörnet och hämtar sin pizza och betalar i luckan! :pizza: :pizza::pizza: utan att behöva gå in, röra vid handtag, möta någon i dörren etc :heart:

pizzeria

4 gillningar

Revolution :joy:, tänk o komma på en sådan briljant idé , att ingen gjort de tidigare :joy::zipper_mouth_face:

1 gillning

Det är nästan lika mycket raketforskning bakom den idéen som att man ska hålla sig hemma om man är sjuk, nysa i armvecket och inte ta i hand för att minska smittspridning. Att ingen har kommit på sånt tidigare…vad blir nästa steg? Hemkörning av pizza?

:rofl:

Det har sjunkit! :slightly_smiling_face:
https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona