Stora Corona-tråden (2020)

Och då är lösningen att stänga allt och låsa in alla. Väldigt handlingskraftigt.

Det har jag inte sagt, jag har sagt att antalet som får vistas i lokaler etc bör dras åt då folk bevisligen inte lyssnar på uppmaningarna. Då får man se till att företagen sätter restriktionerna istället.

Det vet jag men du klagade på att regeringen inte är handlingskraftig och jag försöker få dig att berätta vad som anses handlingskraftig. Jag drar slutsatsen efter att ha läst både här och på FB att det är lätt att komma med kritik. Väldigt lätt att vara kritisk när man har många olika faktorer att tänka på. Tänk vilken shitstorm regeringen kommer få när detta är över att dom tog i för hårt när ekonmin “kollapsar” Att företag har gått i konkurs pga av förbuden. Som sagt väldigt enkelt att vara “expert” hemifrån :slight_smile:

Problemet som jag ser det är att Sverige i massvis av år har levt i sin skyddade bubbla. Vi har klarat oss från världskrig och andra hemskheter. Den naiva svensken tror att vi är precis lika skyddade mot detta och tänker att “det här drabbar i vanlig ordning inte oss”. Vi lever nog alla lite med den naiviteten. Problemet är att när viruset slår till ordentligt här, vilket det kommer göra kommer det komma som en käftsmäll.

Jag har redan gett dig exempel på handlingskraft och det är att begränsa mer då folket inte lyssnar till uppmaningarna. Ekonomin har redan kollapsat, både börsen och enskilda små företag, den snöbollen är tyvärr redan i rullning och växer sig större och större för varje dag som går.

Ett exempel på att begränsa folksamlingar ja. Om det var det som krävdes att du skulle anse regeringen handlingskraftig betvivlar jag starkt.
Jag sticker ut hakan och säger att det är den rika överklassen som har "startat" detta :wink:

Jag ske försöka beskriva vilka effekter man försöker nå med de insatser man satt in.

Syftet är så klart att flatten the Curve. För att nå dit krävs åtgärder. Vore det mässlingen vi pratar om så kan man tänka sig att det krävs 80% andel som vaccinerar sig för att nå flockimmunitet. I brist på vaccin får man jobba med social separation. För att flattening the curve ska fungera med mässlingen(om vi inte hade ett vaccin) kan man säga att 80% måste socialt isoleras. Då blir inte utbrottet monumentalt. För Corona tros siffran vara ca 60%. Dvs ca 60% av befolkningen behöver isoleras eller på vissa sätt avskärmas. Det behöver inte vara total isolering inomhus.

Detta gör att smittskyddsfolk inte får panik när de ser en folksamling. De fokuserar på effekterna mer än åtgärderna. Alltså, når vi tillräckliga effekter av vidtaga åtgärder? Om svaret är ja är allt lugnt och fint. Även om en del slarvar. Är svaret nej, måste nya åtgärder vidtas. Då gäller det att agera som en mycket skicklig ledare. De åtgärder man vidtar bedöms utifrån de effekter som uppnås. Man tittar inte på hur själva åtgärden i sig fungerar. Man kanske säger, stäng alla uterestauranger. Om då några står och småäter utanför några restauranger är inte det hela världen så länge man ser att totaleffekten blir bra.

All erfarenhet och forskning säger att social isolering bryts i ganska stor utsträckning. Därför måste man klokt, lagom bestämt och trovärdigt leda befolkningen åt rätt håll. Exakt så som duktiga ledare gör. De ger inte detaljerade order, de skapar möjligheter för människor att lyckas med den uppgift de har. Det kan vara fotbollsspelaren i ett lag, it-utvecklaren på ett företag, socialsekreteraren i en kommun eller individen i ett samhälle.

Det här inlägget ska inte tolkas som att det är okej eller bra om folk går på after-ski eller står i stora grupper utanför restauranger. Se inlägget som en förklaring till varför en smittskyddsläkare inte exploderar av ilska när hen ser vissa beteenden. Och för att upprepa, med behov av 60% isolering och där riskgrupper är relativt snävt definierade tror jag man just nu sitter och följer inflödet till sjukhusen. Sticker det mer uppåt än förväntat vidtar man ytterligare åtgärder. Man bryter smittkedjor otroligt effektivt om 60% är borta från smittrisker.

Varför inte mer åtgärder nu? Dels för att åtgärderna ska vara hållbara, dels för att ineffektiva åtgärder kan leda till att folk börjar slarva individuellt i större utsträckning. Man får en falsk säkerhet och tenderar att negligera det man kan göra själv. Om alla stannar hemma vid minsta tecken på sjukdom skulle troligen detta brytas på 14 dagar. I länder som sprayar trottoarer och fasader kommer mängder av människor känna sig säkra och slappnar av och därmed börjar leva mer riskbenäget.

6 gillningar

Som vanligt @xms67 väldigt klarsynt
Tack

1 gillning

Ett meme speciellt tillägnad @Marcus_Attefors :sunglasses::joy:
bild

På samma tema

3 gillningar

Äntligen hemma

3 gillningar

Vilken idiot.

Screenshot 2020-03-23 at 16.22.44

“I have to hunt the Pokemon,” he said.

1 gillning

Hur kan man platta kurvan när man inte har kontroll över hur många som är smittade?

Först ska jag säga att jag tror aldrig man har vetat hur många smittade som finns i ett samhälle vid de pandemier som från pestens tid och framåt härjat på jorden. I viss mån kanske vi har koll på HIV, men jag är tveksam även till det. Mässlingen kommer jag på nu, den vet vi nog hur många som är smittade av, om det inte finns ett litet lokalt utbrott någons stans just nu.

Vill man göra denna diskussion enkel för sig kan man säg att, då vi aldrig vet och aldrig har vetat hur många som är smittade vid pandemier handlar det om att jobba på med olika insatser baserat på det man vet. Och de insatserna ser vi ju varje dag.

Social distansering, test av vissa grupper och det allra viktigaste, kunskapsspridning. Man berättar helt enkelt oförtrutet om de två viktigaste åtgärderna, stanna hemma om du är sjuk och tvätta händerna. Skulle man lyckas med dessa två åtgärder dyker kurvan radikalt nedåt. Men då man inte kan lite på att alla människor följer dessa enkla råd vidtar man de andra åtgärderna som jag nämnde.

Inte ens om man testar, testar och testar allt och alla kommer man veta exakt hur många som är smittade. Dessutom är risken att man får på tok för liten effekt av den insatsen. Det tar helt enkelt resurser från mer effektiva åtgärder.

Där vi är nu, följer man minutiöst noga antalet inskriva på olika sjukhus, IVA och Ecmo. Det ger information som är användbart just nu. Dessutom gör man någon form av stickprov(!) på befolkningen dessa dagar för att få ett något bredare underlag. Det gör man bl.a för att kalibrera de antaganden man har som underlag för närvarande. Helt ärligt tror jag också man gör det för att kunna forska på det senare.

1 gillning

Så var är det för kurva egentligen?

Som vanligt mycket bra skrivet
Undra när Dag 0 kommer, man trodde ju i helgen men inträffade inte

Skulle säga 2 veckor , men ingen som vet :man_shrugging:t2:

A post was merged into an existing topic: Stora politiktråden

Antalet smittade. Den här har jag publicerat innan, den visar ganska bra vad vi talar om. Den övre är den sk teoretiska modellen/kurvan. Den under är verklig, från Spanska sjukan.

2 gillningar

bild
Slänger in lite statistik från Aftonbladet.

1 gillning