Stora Corona-tråden (2020)

Och typ alla är rökare…

Nu när Volvo cars stoppar bilproduktionenen i hela Sverige kan dom inte börja tillverka respiratorer som det görs i USA och Storbritannien?

1 gillning

Gör de verkligen det? Var det inte Elon Musk som sa att han kunde tänka sig göra det om det behövdes?

När kommer världen överge försök till att karantän-döda viruset tror ni?
När det kommer alarmerande ord som en ”40-procentig arbetslöshet” hotas snart samhällen av värre saker eller? :sweat_smile:
Än så länge ger jag 2020 en geting av fem möjliga. :-1:

1 gillning

Har inte du fått din än?

IP-Only rapporterar förändring i nätvolymen!

"Nya siffror från IP-Only visar att hushållen ökat internetanvändningen med 60 procent dagtid och 20 procent kvällstid. Det är en explosionsartad ökning, som främst förklaras av ökat hemmaarbete via digitala arbetsverktyg och en betydligt ökad nyhetskonsumtion.

När en stor del av Sveriges befolkning väljer att stanna hemma från arbeten och skola sätts vår infrastruktur på hårda prov.

Telekomoperatören IP-Only märker en tydlig ökning av trafik från framför allt streamingtjänster, vilket också är en trend som uppmärksammats globalt.

Tidigare i veckan har EU-representanter uppmanat Netflix att inte tillåta lika mycket högupplöst material på sin tjänst, för att avlasta när nätet blir som hårdast belastat. Under torsdagen meddelade också Netflix att man tillfälligt kommer sänka kvaliteten på sina videoströmmar för att tillfälligt avlasta nätverken. Även andra aktörer som Youtube har meddelat att man gör detsamma.

– Det stämmer att denna typ av trafik är den tyngsta i näten. Eftersom högupplöst material kräver mer av vårt nät finns det en viss risk för störningar eller i värsta fall överbelastning. Just vi i Sverige står väl rustade men det finns länder som inte har en lika utbyggd infrastruktur. Där kan det möjligtvis bli problem om allt fler använder krävande streamingtjänster under samma tidsspann, säger Regina Donato-Dahlström, vd på IP-Only.

Även trafiken på nyhetsrelaterade sajter har ökat rejält bara den senaste veckan med framför allt en ordentlig spik uppåt i början av vecka 11.

– Nyhetstörsten i hushållen är extrem just nu. Vi har ett mediahus bland våra kunder som ökat trafiken med 100 procent hittills under mars jämfört med samma period under februari. Och även det leder till ökade belastningar på nätet med tanke på att de allra flesta nyhetssajter sänder presskonferenser live direkt på sin sajt.

Sett till den generella trafiken märks en tydlig uppgång under måndag 16 mars, när regeringen uppmanade människor i storstadsområdena att arbeta hemma i större utsträckning. Regina Donato-Dahlström menar att trafiken bara kommer fortsätta öka den kommande tiden.

– Denna veckan har vi sett en ökning på 60 procent under dagtid och 20 procent under kvällstid. Om samtliga skolor stängs kommer det resultera i att ännu fler är hemma och använder nätet för underhållning eller för att söka information. Men återigen, vi står rustade och klarar av en ökad kapacitet även när den blir extrem, säger hon."

1 gillning

Har ni inte lärt er! Det är farligt med skidåkning.

1 gillning

Kanske lika bra att få det överstökat för ekonomin skull?

Kan hända. Han är en sån´som tar itu med saker och ting.

Eller snackar mest.

Ett Instakonto att följa i dessa tider. :heart_eyes:
https://instagram.com/wieselblitz?igshid=15ra8ik4rnctz

Jag tror det är två orsaker. Den främsta orsaken verkar vara att Italienarna upptäckte smittan så sent att det kom in på många äldreboenden. Man kan även tänka sig att fler i Italien har sk. generationsboenden. De äldre bor i större utsträckning hemma hos något av barnen och dennes familj. Det andra är en fri spekulation från mig, men Italiens sjukvård brottas med stora kvalitetsproblem enligt min uppfattning.

1 gillning

Vi borde ha lyssnat…

1 gillning

Denna tittar jag på ofta :slightly_smiling_face:Screenshot_20200320-161321_SVT Nyheter

1 gillning

Ne nu jävlar kommer stora smällen snart …!! bild

NU blir d kaos !!!

Brorsan snackade precis med en pilot som flyger för TUI
Han sa dom stänger ner alla flyg 6 månader…

1 gillning

Sjuuukt !! :face_with_raised_eyebrow:

Är det någon som vet om det är sant att dom börjat bunkra korv och ost i Tyskland inför ett s.k. Wurst käse scenario?

5 gillningar

Ojdå, kändes väldigt drastiskt. Har en resa i juni planerad, hoppas jag får pengarna tillbaka om det är TUI som väljer att ställa in och inte bara jag som avstår att resa.