Stora delar av Stockholm Stads skolplattform ligger nere

Från sajten:
https://teknikveckan.com/internet/stora-delar-av-stockholm-stads-skolplattform-ligger-nere/


image

Stockholm Stads skolplattform stängdes idag efter att en utvecklare (Som inte har något med själva plattformen att göra) berättat att information låg öppet för i princip vem som helst att ta för sig som hade ett inlogg. Uppgifter så som personuppgifter för alla elever och lärare.

Skolplattformen har utvecklats under en längre tid och kostat snart en miljard – långt över budget. Redan tidigare har vi kunnat läsa att den har varit svår att använda både för lärare och föräldrar.

Det är dock bara den delen som handlar om elevdokumentation som ligger nere.

Utvecklaren vittnar också om ett system som är onödigt långsamt och anteckningar i källkoden av de som skapat systemet som vittnar om kaos av värsta sorten.

Otydliga beställning och ständiga förändringar sägs vara orsaken till att allt gått käpprätt åt skogen.

Via DN.

Detta är helt vansinnigt. Hoppas verkligen de blir stämda av bara fan, direkt kriminellt agerande.

Är det school soft?

Det är väl Tieto Skola som hackat ihop detta.

Admentum heter den.

SchoolSoft framstår väl som välfungerande i sammanhanget.

För övrigt har det ju fungerat bedrövligt under det år det varit igång. Det har fallerat både tekniskt och metodmässigt. Med det senare menar jag att under en period försökte man mkt starkt styra lärarna till att enbart publicera där, t.ex veckobrev. Samtidigt var det många som inte kunde logga in och läsa veckobreven. Tex jag… Till slut fick lärare i smyg mejla ut veckobreven och senare blev det återigen den normala rutinen. Inför årets skolstart tänkte jag att man kanske lagt lite matnyttig information där för oss föräldrar. Men helt tomt.

Är det inte VolvoIT som har haft hand om stockholm stads skolmiljö? Eller är det jag som är förlegad?

Nä, VolvoIT var ansvarig för utrullningen av hårdvara (och förinstallerad mjukvara) för ett par år sen under några år. Detta gäller plattformen som numera heter Admentum (tidigare Skolplattform Stockholm) som Tieto tagit fram.

1 gillning

Tieto är tydligen lika kassa på detta som de är på att drifta Swish :rofl:

Är det Internetsladden igen?

Nä, jag misstänker starkt att modermodemet är boven i dramat!

Ja, det är ju hjärtat i hårddisken så det är nog så.