Stora polemiktråden (2019–2020)

Just den skygglappssynen är orsak till det, vägran att ta steget tillbaka och ta en titt. Mycket är som sagt dumt och korkat men inte allt :slight_smile:

Jag tror snarare det handlar om att vi har svårt att förstå hur en simpel mobbare kan få sådan makt och därför måste det finnas något mer bakom. Men då delar av mänskligheten är så utsatt för enkla och populistiska budskap samtidigt som resten tappar tilltro till allmänna val så släpps de igenom.

Sedan söker vi med ljus och lykta över saker som kan ses som en bekräftelse att det kanske inte är så farligt och därför slås enskilda saker som inte är genomkorkat upp stort.

Men generellt, han är så dum så klockorna stannar.

2 gillningar

Vilken tur att inte Donald då ensam utgör administrationen och att andras ageranden också spelar roll.

Vilken otur att alla som verkar vettiga kastar in handduken och slutar. Inte ens de ovettiga pallar ju med honom så som den första pressekreteraren.

2 gillningar

Sedan har vi ju problemet med den misstänkta kriminella aktiviteten: White House Destroyed 5 Boxes of Documents Requested by FBI, Believes Former Trump Aid | HillReporter.com

Trump är närmare, mer begriplig, och står därför i fokus. Och han ÄR ett elände. Men vill man åstadkomma något vad gäller vår framtid i olika frågor ska vi försöka vara sakliga och rikta in oss där det gör störst nytta. Vi klarar inte att ha två tankar i huvudet. Det är bara Trump, Trump, Trump. Eller hur? Även så i den här tråden, efter mitt inlägg om Kina…

1 gillning

Fast att Kina är ett hot av många proportioner är ju ingen hemlighet för något.

Folk börjar vakna upp för Kina nu. Det är bra. Jag bidrar också till det (som synes). Men som jag förväntade mig i mitt inlägg kom debatten ändå att handla om Trump.
Sedan vänder jag mig emot att mitt inlägg bara skulle vara ett sätt att minska Trumpkritiken. Verkligen inte. Jag är miljömupp.

Värt att upprepa vad Kina gör:

”De är involverade i hundratals kolprojekt i 25 länder inom Sidenvägsinitiativet, inklusive Serbien, Pakistan, Kenya och Zambia. Det låser in världen i beroende av kraftverk som kommer att stå där 30-40 år.”

”I vår globala värld har vi ett mångkulturellt samhälle, vare sig vi vill det eller ej. Det är det inget att säga något om. Men ideologin som hävdar att detta alltid är en vinst är en annan sak. För att kunna hylla mångkulturen tvingas man underskatta den svenska kulturen. Slutsatsen att mångfald alltid leder till nya friska tankar och infallsvinklar utgår från att den svenska majoritetsbefolkningen inte är kapabel att tänka dessa tankar, att tankarna på något vis är kopplade till genetik. Det är en mycket unken ideologi i tjusig radikal klädnad.” /Dan Korn

Länk.

Ja han om någon borde ju veta med tanke på att han flydde från landet för många herrans år sedan. Vad är syftet med alla dessa oneliners?

Vad är det som händer!?

Nu kommer baksmällan. Nyanlända hamnar där det finns bostäder och där finns det logiskt sett inga jobb. Det är därför det finns bostäder där. Redan fattiga kommuner får ta statens springnota. Det vill säga, staten ger asyl, men kommunerna får betala uppehället. Detta är en grogrund för ännu mer brun politisk sörja.

Japp , dom tänkte inte på där :face_with_raised_eyebrow:

Jag köper aldrig idén om att vi inte kan hjälpa andra människor för då växer sig rasisterna starkare.

Då har de ju redan vunnit.

Sverige är ett av världens rikaste länder, vi får helt enkelt hantera baksmällan. Ironiskt nog är vi också ett av de änder som är bäst på integration i världen.

Inse då hur kasst det är i alla andra länder?

1 gillning

“Dom”? Det är inte direkt så det går till när ett land hjälper flyktingar. Det är landets strukturer och sedan är det hundratusentals olika beslut om i landets alla instanser som påverkar varandra. Det är omöjligt att hitta en helhetslösning.

Det är så mänskligheten fungerar.

Men en sak vet jag, det har visast sig att en mer liberal och human inställning är bättre samhällsekonomiskt till exempel att ge permanent upphållstillstånd direkt, för då kommer folk ut i jobb snabbare. Jämfört med hårdare tag som det hela tiden skriks om.

1 gillning

Stäng gränserna så långt det är möjligt och hantera de enorma problem vi har i våra samhällen innan vi tar på oss ytterligare.

1 gillning

Hade vi lyssnat på sådant snack hade Birka fortfarande varit en grej.

1 gillning

Stämmer !! Men vi får se hur kommunerna som blir drabbade av detta säg 5-10 år från nu , kommer ta hårt o de kommer märkas … :man_shrugging:t2:

Det som drabbar kommunerna mest är oftast en åldrande befolkning och avflyttning från byggden.

Där det finns människor finns det jobb. Det är avsaknaden av människor som är problemet.

Sedan har vi som människor av någon anledning ett revirtänkande i form av vi och dom som gör att vi har svårt att lita på människor som kommer utifrån. Kruxet med det är att det blir lite av en självuppfyllande profetia - att människor som inte välkomnas in i samhället hamnar utanför = kriminalitet.

2 gillningar

Det som drabbar kommunerna är en urholkad sjukvård, en urholkat skolväsende, ett urholkat rättväsende, massivt antal våldsbrott, rån, våldtäkter plus också massor av negativa saker som följer med bl a de medeltidskulturer som vi låter få fritt spelrum i samhället och in över våra gränser. Detta är fakta, det är inget som är dolt någonstans utan något man ser varenda dag.

Vi har inte förmågan att på ett sunt sätt ta hand om de människor vi tar in i vårt samhälle, inte på många områden. Vi måste dra i bromsen till ett stopp så att vi kan få skutan på rätt köl, få ändring på denna katastrofen.

1 gillning