Stora polemiktråden (2019–2020)

Tino Sanandaji har gjort sig en karriär på att avfärda andras rapporter men har inte själv presenterat något trovärdigt. Bara det att de första han gör avfärdar Jerzy Sarnecki visar sin rätta sida. Så han ska man ta med en nypa salt vad han skriver.

Det är lite svårt att tyda ditt inlägg, men det känns som att du vill påskina att invandrarna inte är dom som våldtar svenska flickor. Tidningarna har beordrats att mörka genom att kalla dom för unga pojkar och unga män, allt för att misstänkliggöra oss svenskar. Trots att lemlästade och förnedrade svenska offren sett klart och tydligt vem som våldtog dom, många gånger flera stycken så är dom förbjudna att berätta detta, allt för att misstänkliggöra oss svenskar och för att ge dem ett bättre rykte och anseende.
Svenskar som våldtar är inte flera stycken. Ynkligt att man skyddar kräken som våldtar svenska flickor som knappt får några straff.

Jag påstår ingenting utan det är du som står för den avdelningen. Intressant om du kunde presentera bevis på ditt påståendet att tidningarna mörkar. Att tidningar håller identiteten hemlig på den misstänkte handlar om pressetik.

Tino har gått från att vara klok till att vara ett raljant bittert nättroll.

1 gillning

Trams Nils.

1 gillning

Jag lägger inga värderingar på det han skriver eller hur han är som person, bara kom och tänka på att jag såg det där på FB.

Det där är bara trams. Man sprider inte saker om man inte har en åsikt om det.

Klart det alltid finns en åsikt, men den behöver inte vara hans. Den dök upp i närminnet när du lade ut undersökningen och tänkte att den kunde vara intressant att diskutera.

Du måste inte alltid ha taggarna utåt, mjukna upp lite =)

Så du brukar klippa och klistra in citat på måfå? :wink:

Har du aldrig hört talas om att kasta bensin på elden? :wink:

Unknown-1

Nej vi hörs sen, nu ska jag lyssna på Hanifs senaste poddavsnitt!

2 gillningar

Gör så, ha det så bra!

ton

2 gillningar

Du kastar bensin på elden och förväntar dig att den ska göra vad :joy::wink:

Ptja ge en motpol till DN:s artikel? Tycker vårat politiska klimat är horribelt både åt vänster och höger och likaså på nätet av alla politiska proffs.

Jag brukar alltid försöka hitta en motpol till alla undersökningar, granskningar som görs och försöka komma fram till något själv med information från båda. Är väldigt sällan en och samma undersökning är korrekt eller inte vinklad åt något håll politiskt, gäller åt båda hållen.

Har gett upp på svensk politik, är lika mycket sandlåda i debatterna hos politikerna som det är på forum och Facebook. Har varit moderat hela livet och är det än idag men det känns som det inte finns ett enda parti idag som lyser av seriositet och alla är rädda för att kränka och trampa på folks tår - även moderaterna.

Hade gärna sett att varenda partiledare i varje parti skaffade lite ”balls” och stod för sina åsikter istället för det här daltandet som pågår nu i varenda fråga. Tröttsamt.

3 gillningar

Dessutom är Stockholm exkluderat i rapporten…

1 gillning

Man får ju kika på datan för att se vad som är sant eller inte, men resonemanget är vettigt och metodiken används flitigt för att vinkla vad man vill visa med statistik.

1 gillning

Jag tror inte att man ens under Platons tid så sa “Men vilket härligt trevligt politiskt klimat vi har, alla verkar så konstruktiva och prestigelösa” :slight_smile:

Det är detta som är politik, ingenting har förändrats, det är bara vi som blivit äldre och fått mer intryck.

2 gillningar

Jag kan då inte minnas att jag har sett sådant hoppande fram och tillbaka och så lite ryggrad tidigare. Tycker att klimatet helt klart har ändrats, och den stora skillnaden från tidigare är att sociala medier är så utbrett nu, media arbetar på ett annat sätt, och folkets röst på sociala medier påverkar mer än tidigare, likaså det här med fake news är allt mer utbrett. Så kastar man ned alla dessa saker i en påse och skakar om så skulle jag nog våga påstå att det påverkar både väljare och politiker mer än tidigare.

1 gillning

This!
Tycker politik är riktigt intressant, sakpolitiken alltså. Men idag har debattklimatet spårat ur helt och båda “läger” tar chansen att misstolka, förvränga och ljuga i debatter. Politiker är som du skriver så rädda för att kränka någon att drevet väldigt snabbt får fotfäste.

Att “brunsmeta” folk för att man vill diskutera migration och kalla folk hit och dit för rasister gynnar bara partier som SD. Att hata Annie Lööf för hennes ställningstagande att alliera sig med sossarna är ju naturligtvis lika fel, varje parti ser till sina väljares bästa och ska rimligtvis göra allt för att få igenom sin politik. Har ju tex visat sig nu att sossarna tar stöd av SD i viss frågor.

Önskar att nästa debatt kunde ha en expertpanel (och nej Göran Greider, jag tänker inte på dig) som i realtid under debatterna granskar påståenden och siffror så att vi väljare får en mer sanningsenlig bild. (många) Politiker har det i ryggmärgen att ljuga och förvanska. Se bara valresultaten i Europa-valet, alla partier var supernöjda och såg sig som stora vinnare, tom Miljöpartiet som halverade sitt stöd från förra valet.

Btw, imponerad att denna tråd överlevt så länge. När det komemr till politik så visar ju inte direkt folk sin ödmjuka och förstående sida. Alla vet bäst, precis som när det kommer till teknik :slight_smile:

2 gillningar