Svenska priser på Apple Mac Pro och Pro Display XDR

Från sajten:
https://teknikveckan.com/svenska-priser-pa-apple-mac-pro-och-pro-display-xdr/

Apples nya Mac Pro börjar på 71 995 kronor medan skärmen utan extra fint nanostrukturglas och stativ gräver ut 59 995 kronor ur din plånbok.

Tackar du ja till stativet får du ge 12 495 kronor extra.

Grundmodellen av Mac Pro ger dig en 3,5 GHz åttakärnig Intel Xeon W-processor, Turbo Boost upp till 4,0 GHz, 32 GB (4 × 8 GB) ddr4 ecc-minne, Radeon Pro 580X med 8 GB gddr5-minne och 256 GB ssd-lagring.

Konfigurerar du Mac Pro till max blir det mer än en halv miljon. Vi kan också konstatera att en sökning på ordet ”Nanostrukturglas” så kommer bara en svensk träff, nämligen den om Pro Display XDR.

Nu ställer vi frågan till er läsare, för vem eller vilka är dessa produkter för.

Varför grundmodellen?

1 Like

Helt rätt, känns snålt att ta den billigaste ju :rofl:

1 Like

Pris är det man betalar, värde är det man får :wink:

1 Like

Vad är det som kostar i den egentligen?

Jobbet köpte precis en ny maskin till mig med W xenon cpu och 64 GB RAM. En HP tyvärr. Priset på den var marginellt lägre än samma konfiguration på en Mac Pro och då är finishen inte i närheten. Inte operativsystemet heller. Läskigt snabb är den dock när man pressar på lite.

Testa att bygga ihop en pc med samma komponenter :blush:
Cpun går väl på runt hundra lax.

1 Like

Ja frågan är vem dessa datorer är för. Känns som ganska smal målgrupp, men som @Mackan1984 säger: testa att bygga ihop en liknande PC så hamnar man runt samma pris. Antagligen så dyra delar för att det inte är så stor efterfrågan :thinking:

Det är en väldigt liten målgrupp där kostnaden för en sådan dator inte är en big deal. Men där kraften är viktig.

Lyssnade precis på podden Mac Power User där dom intervjuar Thomas Grove Carter som jobbar med att redigera bland annat Black Mirror, Game of Thrones. I den branschen är dessa datorer ingen stor kostnad.

1 Like

Problemet med produkten för mig är inte priset för de specarna. Problemet är att de inte har specar för en stationär Mac runt 30-35 000 kronor ihop med en skärm som kostar i runda slängar 25 000 kr.

Men där har du ju iMac Pro. Går visserligen inte att byta så mycket komponenter på den.

Komponenterna räcker väl egentligen men skärmen är för liten.

Lite bortskämd nu med skärmen från Philips hör jag. :wink:

Hehe, skall jag vara helt ärligt tror jag 32" är perfekt för mig! Men frågan är om det inte kommer en ny iMac i just 32" snart?

Ja det var ju den där intervjun för ett litet tag sen där det såg ut som det fanns en iMac med tunnare bezels :grin:

Visst ser det där ut som en 32:a med tunnare bezels skulle kunna vara samtidigt så är ju linsen de använder rätt vidvinklig så jag tror snarare det är det som hänt.

vänligen
/P