Switch eller switch?

Jag har nu fyllt utgångarna från min router och behöver en utgång till. Jag antar att man då använder en switch? Är det någon kvalitetsskillnad på dem? Någon som kan tipsa om en prisvärd?

Vill du ansluta en till eller ersätta den du har nu med en med fler portar, hur många behöver du totalt?

Jag har en router med 5 utgångar, men behöver nu 6. Tänkte att det enklaste är att köpa en switch så att jag får mina 6 utgångar och fler för framtiden. Om nu switch fungerar så…? Alltså en kabel från ena utgången på routern in i switches och så får jag fler utgångar.

Jag antar att han inte vill byta routern utan koppla till en switch. Gå på den TP-Link som Attefors köpte, finns med fler portar om så önskas. Billig och bra.

2 gillningar

Japp, det är så det fungerar. Du kan koppla in dina saker som du önskar då i båda enheterna. Man har ofta några saker nära routern och några en bit ifrån. Då kan man placera switchen en bit ifrån routern om det passar bättre.

1 gillning

Jag har själv några från TP-Link:

Varit uppe några år utan strul! Kostar några 100-lappar eller så bara!

2 gillningar

Denna var det jag köpte idag, är min tredje av samma sort och funkar så sjukt bra.

2 gillningar

Tp-Link switcharna funkar fint. Switchar är inte direkt rocket science så i princip kan man kan köpa första bästa så länge man inte har mer behov än att kunna koppla in fler prylar på det trådade nätverket.

3 gillningar

Nu har även jag kört slut på antal portar - tänkte jag skulle dra till på stort med upp till 10-12-portar.

Vad är prisvärt?

DGS-1100-24 verkar ju lite festlig.

Ser shysst ut. Lite overkill om du inte ska hålla på med vlan, styra portar osv.

Jag vill bara ha många portar - vad tror du passa denna enkla man annars?

Dess omanagerade kusin kanske?
https://www.dustinhome.se/product/5011105036/go-sw-24g

Om du vill ha en vanlig “dum” switch så leta efter en som inte är managerbar.

(Denna länk har gjorts om till en affiliatelänk, om du inte ser den stäng av din annonsblockerare)

Taget, helt sinnesrubbat billigt.

När vi ändå förnyar oss, behöver några 3-4-portsswitchar längre ut i systemet. Vad tror du där? Lika bra att satsa på d-link också ju.

Har ett par Netgear GS105. Inga problem alls under tiden jag haft dem.

Spelar egentligen ingen roll. Ta vad du gillar.

Hade jag vetat vad jag gillat hade det redan varit inköpt :relaxed:

cisco 9200… klockren

Köp en liten switch från D-link som inte är managerbar som t.ex. den här: https://www.dustinhome.se/product/5010620335/dgs-105-5-port-gigabit-desktop-switch

Jag har skippat allt D-Link/Netgear till förmån för Ubiquiti :slight_smile:
VLAN kan vara smidigt för t ex Gästnätverk.

1 gillning