Tele2 blir först med att lansera 5G-nät i Sverige

Från sajten:
image

Tele2 väntar inte på några 5G-auktioner och drar idag igång det första publika 5G-nätverket.

Först ut är Stockholm och därefter Malmö och Göteborg. Det hela sker genom att köpa upp lokala frekvenser och efter bästa förmåga lappa ihop ett 5G-nät.

Tele2 presenterar det som att den stora hastighetsrevolutionen är här men frågan är hur många som faktiskt kommer kunna nyttja det till en början.

Tekniken bakom 5G handlar om att använda högre frekvenser än dagens 3G och 4G-nät. Den 5G-teknik som är aktuell kallas Sub-6 C-band vilket betyder frekvenser mellan 3.4 GHz and 4.2 GHz används. 4G-näten använder 0,6 till och med 2,7 GHz. Ju högre hertz ju snabbare bandbredd men minskad räckvidd.

Vidare krävs abonnemanget Obegränsat samt en Samsung Galaxy S20-telefon.

I dessa frekvenser finns sedan olika spectrum och här har Tele2 lagt rabarber på 80 Mhz.

Via Pressmeddelande.

Läs också vår artikel Frågor och svar om 5G i Sverige

3 gillningar

Åh, herregud. Nu kommer Corona spridas ännu snabbare! :scream::joy:

2 gillningar

täckningskarta?

Centrala Stockholm? :man_shrugging:t3::joy:

Frågan är om de har täckning vid Tele 2 Arena.

3 gillningar

Haha :rofl::rofl::rofl:. Hur ska ledaren för tokgruppen på Facebook överleva nu? Hon bodde väl på söder?
Länk till gruppen

4 gillningar

Förklarar varför aluminiumfoliet var slut på Ica Supermarket Ringen.

12 gillningar

:rofl::+1:t2:

Ju mer jag läser om 5G ju mer tveksam blir jag utifrån ett privatanvändarperspektiv. Räckvidden är väl ca 300 meter för 5G, 14 km för 4G och 36 km för GSM? Rätt mig gärna om jag har fel. Jag har själv sett uppgifter på att 5G bara ger full fart på 500 fot vilket är ca 152 meter. Detta leder till att vi kommer se master och antenner precis överallt om detta ska fungera.

Utöver den korta räckvidden så penetrerande signalen väggar och glas betydligt sämre så frågan är hur privatanvändare kommer kunna utnyttja 5G?

Det som påverkar allt är ju frekvensbandet och där verkar olika länder släppa olika band. Åtminstone nu i börja. Det gör att tex Sverige släpper ett band som ligger lägre och får därmed längre räckvidd, men tappar då den fart 5G är tänkt att erbjuda. Kanske blir det som med WiFi, två band. Ett som byggs ut med en lägre frekvens sedan kam man i lokala områden sätta upp det snabba 5G. Det kan vara fabriker och kontor, där man verkligen vill få ut max. Men då får typ fastighetsägaren/användaren stå för indragning och lokala antenner. Det blir som fiber och router om man jämför med WiFi.

De lägre frekvenserna - som även 4G använder idag kommer användas på landsbygden och de högre i städerna - de riktigt höga mmwave kommer inte förrän om 5 år.

När det gäller räckvidden på 5G så måste ma se till frekvensbandet.
De 300m som du nämner gäller när man pratar om de som ligger i de högre frekvensbanden för 5G 25-39GHz. Det är de så kallade mm-banden. Här så kommer man upp i hastigheter upp mot 10Gb/s
Sedan har vi mellanfrekvensbanden som ligger mellan 2,5-3,7 GHz. Här är räckvidden flera km men hastigheten sämre. Handlar upp till 1 GB/s.
Sedan har vi lågfrekvensbandet på 700MHz. Här är räckvidden samma som för 4G och hastigheten inte så mycket högre så vinsterna är inte så stora med 5G här.

1 gillning

Ska tilläggas att utbyggnaden i Sverige handlar sker i 700MHz och mellanfrekvensområdet. Som @esse säger så kommer det i mm-bandet om några år. Från vad jag läst så är det främsta användningsområdet för det konferenslokaler, industrilokaler mm där man vill erbjuda när med hög kapacitet och låga svarstider.

1 gillning

Det ironiska i det här är att det är operatörerna själva som upptar mmwave redan idag då detta används att kommunicera mellan tornen.

Där tror jag att man kan få ut betydligt längre räckvidd med hjälp av riktade antenner/paraboler. Många länkar i dag mellan master kör mikrovågslänkar.