Telldus och Siri

Hej!

Jag är helt nollad när det kommer till hemutomatiserandes, men äger ett gäng Telldus väggproppar med tillhörande fjärrkontroller, skitfränt i ungefär 30min, sen ville jag blanda in HomeKit, min Apple TV och Siri…

Help me? :heart:

Hehe är det 433 eller z-wave?

Telldus kör 433!

Ja, de stod 433,**MHz på boxarna :slight_smile:

De kör flera - https://telldus.com/se/produkt-kategori/z-wave-se/

Så en gateway är allt jag behöver? Och sen kan jag skapa scenarion och liknande i iOS?

”Siri, tänd hum-hum” eller ”Siri, släck alla lampor”…

Se på fan!

Alltså 433 är nog bäst att skrota :slight_smile:

För att? Tänk på att jag är helt ny så ELI5

Gammalt system utan framtidsutsikter. Framförallt kan de inte återkoppla till systemet huruvida de är igång eller inte.

1 gillning

Nej, det är inte bara att skrota! De funkar hur bra som helst. Att de inte rapporterar tillbaka hur det gick kan man gå runt med att skicka samma kommando (med automatik) några gånger varje gång. Jag har över 50 enheter, och de missar inte ens en gång per månad.
Så länge 433 MHz kostar typ 100-150 kr och ZWave runt 500 är valet lätt :slight_smile:
Att få in Telldus i Siri är dock inte helt lätt, men att styra grejorna från iPhone/iPad med Telldus-appen är enkelt.

1 gillning

Ok :slight_smile:

Skulle gärna vilja höra ditt flöde / uppsättning med över 50 enheter , låter spännade. Kör just nu typ 7 enheter med telldus.

Tja, vad vill du veta mer konkret?
Vad gäller flöden är det mest tända/släcka ljuset på morgonen vintertid, och på kvällarna året om. Rörelsedetektor för ringklocka och belysning i hallen när det är mörkt. Fjärrstyr lite med Flic (t ex motorlås till ytterdörren, sängvärmare), termometrar i rummen och utomhus. Påslag av bastu när man är ute i skogen och känner sej frusen. Ett festflöde för att slå på discokula, UVlampor, lasershow, rökmaskin…