Temperatur elskåp

Börjar fundera på att jag måste ta tag i mitt elektronikskåp, e så Jäkla varmt där inne… Eller? Vad för temperatur mår prylarna sämre av? Någon som vet?
Tycker de känns varmt med 29grader, förra sommaren va de typ 32grader… Tips mottages gärna, fläkt kanske? Men vill helst inte höra något då de e i vardagsrummet…

bild bild

Jag har kopplat en tyst 120mm fläkt till en rPi med en sensor och ett litet script som triggas när det går över 28° i skåpet. Jag satte fläkten så att den skulle suga in luft vilket nu i efterhand va rätt dumt, blir mängder med damm där inne. Så sätt den så att den blåser ut istället.

Ska se om jag kan hitta sidan jag följde, återkommer.
Edit: Tror det va denna jag utgick ifrån Control fan with rPi

1 gillning

Ja luften ska nog blåsas ut ja :rofl:

1 gillning

Jag tror det är bättre att du försöker att ordna ett filter till fläkten.

1 gillning

Jag tycker det är rätt tänkt att sätta fläkten så den trycker in luft i utrymmet, då skapas förhoppningsvis ett övertryck som trycker ut luft i alla små springor. Sätter man en fläkt som ska sugs ut luft så skapas troligtvis ett undertryck som gör att det istället sugs in damm i springor och öppningar.
Ett filter på den tryckande fläktemborde kunna hjälpa till att hålla damm ute.
Så har jag resonerat när jag byggt datorer och kört samma lösning med gott resultat i en mediabänk.

1 gillning

Sant :+1:t2:

Det va det som va min tanke också, får fixa nåt typ av filter :+1:t3:

1 gillning

Ser ju ut att vara öppet på baksidan, hade inte brytt mig om dem temperaturerna.

Ja de e öppet helt bakom… Skett i att sätta i den skivan bara för att de skulle komma in lite luft…

32 grader är ingenting, kör på som det är, helt öppet bakåt också.

De e typ 2 cm öppet bakom…

Fast hela bakstycket är borta, jag skulle inte hålla på med fläktar där om det inte blir varmare än så som du skriver. +60 grader då kanske jag skulle tänka på det. :smiley:

Jag monterade in en 120 mm fläkt som, med ett lågt varvtal, drar ut den varma luften i toppen på mitt teknikskåp. Har de varmaste prylarna på översta hyllan.
Ventilationshål i varje hyllplan samt i botten för att dra luften genom skåpet. Håller 23-24 grader nu när det inte är sommarvärme.

1 gillning

Jag kan tyvärr inte ha fläkt i toppen… Men tittade lite på usb fläkt, typ bordsfläkt…

Tack :+1:t2:

Ett tips är att slakta ett laptopstöd ex Biltema laptopstöd och använda de fläktarna som antagligen inte låter så mycket och drivs via USB. 109kr för två fläktar är ju överkomligt. :slight_smile:

1 gillning

Jag har denna placerad på förstärkaren, tyst och riktigt bra!

1 gillning

Tack!

Tack!