Tesla börjar med privatleasing

Från sajten:
https://teknikveckan.com/bilar/tesla-borjar-med-privatleasing/

Uppdaterat: Det är inte Tesla som står bakom denna leasing men bilen beställs därifrån.

Genom att börja med privatleasing lär Tesla uppfylla fler elbilsdrömmar och grundpriset är 5874 kronor men så måste du välja till vinterdäck för 400 kronor månaden också. Lägsta pris blir därmed 6395 kronor. Detta för en körsträcka av 1500 mil per år.

För 1651 kronor extra i månaden får vi Long-Range-versionen med fyrhjulsdrift. Lite färg i vardagen går på mellan 220 och 420 kronor extra. Fetare sommardäck blir 370 kronor extra i månaden och dragkrok landar på 200 kr extra.

Du måste ha 15 000 svenska riksdaler i kontantinsats.

Att jämföra kostar en Model 3 standard Range 549 900 kronor kontant.

Är det inte billigare att ta lån på den?

Undrar jag med då tex vinterdäcken är 400/må och då även på sommartid då dom ligger i ett förråd??? + allt annat som är per månad… kan inte vara särskilt juste IMHO.

Börjar bli som App Store där man ska hyra varenda liten jäkla app som man kanske bara använder nån gång i veckan suger fett…

1 gillning

Känns som de … vilken jävla månadskostnad … :face_with_raised_eyebrow:

jo. Och med tanke på att man normalt får tillbaka 60.000 eftersom det är en miljöbil…så känns detta inget annat än skit jävla dyrt…

Hoppas försäkringen ingår iallafall?

De tror ja inte heller , 500-700 i månaden till säkert - minst !

Så detta är för de som inte har råd att hostaupp handpenningen vid billån?..

Måste va så , vill ha bilen men får inte cashen som ska till …

Tror mest på att ta ett bra lån istf denna skit…

1 gillning

Najs, var ju inte så farligt.

Kontantinsats? Mig veterligen tar ingen annan handlare/tillverkare det vid privatleasing

Har man problem att få till handpenningen på lån har man i mina ögon ej råd till detta pris på leasing. Då ligger ekonomin och svävar på annat håll.

Finns andra som kör det upplägget

När man leasar (företag) så brukar första månaden vara aningen högre. Så det är väl lite det som är tanken bakom detta?

Jag har väldigt svårt kring hur jag ska förhålla mig till privatleasing. Många glorifierar ju det och liknar det vid företagsleasing vilket det absolut inte är (för den anställda).

Min nuvarande bil köpte jag ny (demobil med 100 mil), vilket innebär att jag tar en smäll med värdeminskning precis som vid leasing men istället har bilen kvar efter 3 år. Hade jag istället leasat bilen hade pengarna kunnat jobba på börsen och (förhoppningsvis) vuxit till sig.

Ett annat alternativ är ju att baka in det i huslånet.

Svårt att komma fram till vad som är det smartaste rent ekonomiskt på kort sikt (3 år) och på längre sikt (5 år).

en av de absolut största anledningarna att lease tycker jag är full service. Allt ingår i ett pris.

Självklart är der i princip alltid billigast över 3år att köpa bilen cash.

Serviceavtal kan man ju ofta teckna även om man inte leasar.

jo… Och många gånger får man det ändå.

Så ligger nog till vad folk tycker om. Jag personligen vill ha leasing för känns mer som jag kan byta lite hur jag vill.

Fördelarna som jag ser det med leasing:

  • Fabriksny bil med alla garantier. Dvs inga oväntade reparationskostnader
  • Fast månadskostnad där allt ingår. Service, däckbyte och förvaring
  • Ny fräsch bil minst vart tredje år ( om man håller sig inom samma handlare kan man om man vill byta oftare )

Visst det är säkert lite dyrare, men man betalar för att slippa massa kladd.

1 gillning

Jag leasar en Nissan Leaf (elbil) inkl vinterdäck och 1500 mil, för 3000/mån.