Timer för mobilladdningen

Hej.

Söker ett bra sätt att kunna stryra grenkontakten där alla mina laddare för för diverse enheter sitter. Jag skulle vilja kunna slå på strömmen men att den bryts efter en bestämd tid (tex 2-3 timmar för att en iPad ska hinna ladda fullt). Det ska gå att styra med en fysisk knapp och även via HomeKit.

Om det går att använda sig av Ikeas trådfria kontakt+Av/på-knapp så vore det bra. Har en sådan liggandes.

Går det att bygga ngt smart med ifttt eller Genvägar?

Har ni ngt tips? Om det inte fungerar med Ikeas trådfria kontakt+fjärr. Vad är en billig och bra lösning annars?

Tacksam för hjälp

@Thor Har HomeKit stöd för timers?

Yes, men bara upp till 60 minuter

IFTTT har stöd för timers men inte HomeKit som du ser på Thors inlägg så du kommer inte kunna lösa det med det sistnämnda tyvärr @Jonatan_Forssell!

Fick bli den här varianten tills jag kommer på ngt annat. Fick skrota möjligheten till fysisk knapp. (Jobbigt att ”vänta”-scripten bara fanns i sekunder😉)

1 gillning

Men då borde du kunna koppla en knapp till det där.
En knapp som triggar ett scenario.
När scenariot triggas så sätter genvägen igång…
…eller genvägen kan inte sättas igång utan att du aktivt trycker igång den på telefonen. :thinking:

Nä. jag tror det enbart går att starta “genvägen” genom att aktivt starta på telefonen eller att be Siri. Men frun tycker inte om att prata med ett dött ting (:wink:). Därför hade en fysisk knapp varit bra också.

Fruarna är alltid negativa till en början, sen lär dom sig. Kör ba!

Min sambo har slutat gnälla eller fråga… :joy:

Måste fråga: Varför vill du att strömmen ska brytas?

1 gillning

En liten säkerhetsåtgärd. Det finns ju den där minimala brandrisken (visserligen omdiskuterad). Det används ibland icke originalkablar.

Precis. Det var lite det jag fiskade efter. Om det var för att minimera brandrisken eller spara batteriet.

Vill man minimera brandrisken så måste ju brytaren vara en galvanisk frikoppling, nu är kanske alla brytare det.

Jag har så hos oss att jag har ett ställa vi laddar samtliga powerbanks på. Där har jag en värme kamera/värme larm kopplad som i sin tur bryter strömmen i inkommande el om det blir knas.
Detta användes skarpt för 3år sedan då ett Kina batteri (ja det kan vara fel term på risigt batteri:) ) blev riktigt riktigt varmt.

1 gillning

Det där var ju lite fiffigt. Vad har du för värmekamera/värme larm? Finns ju flera användningsområden för det.

oj förlåt missade att svara.
Det är en adafruit amg8833 kamera som är kopplad till en Pie. Där får jag ut pixelvärden och temperatur i klartext. Sedan hanterar mitt FMS system om strömen ska brytas eller ej. Samma system har jag vid spisen men där har jag bara en push notification som skickas till Slack som vi använder inom familjen.

1 gillning