Tjuvar själ en Tesla på 30 sekunder - så skyddar du dig

Hans kräkreflexer verkar vara ämnet! ,:grin:

1 gillning

Nu vill jag kicka in och säga att jag faktiskt sa att uppdateringen kom för “typ 1-2 år sedan”. Nu när jag kollar noggrannare så är det rimligare att säga runt ett år sedan. Sorry, men även Nestor Ruben har fel ibland! .-)

Var kommer Nestor ifrån??

Nestor har nog mest Unge herr Esse hittat på. :wink: Men annars är jag från Göteborg och driver nordens största podcast om elbilar och miljöfrågor. www.bilarmedsladd.se

Du har däremot lite fel när det gäller laddningen. Faktum är att du, om du har 3-fas-laddare och en bil som klarar det (alla Teslas modeller), klarar dig på så lite som 3 x 5 A om du ska köra 15 mil/dag. Eller, om du vill så kan du köra 30 mil per dagen på 3x10 A. Då har jag räknat högt på 3 kwh/mil (som en stor Tesla Model X kan springa iväg i en kall vinterdag, Model S och Model 3 drar betydligt mindre) = 45 kwh dag (dvs ungefär halva batteriet). Det laddar du på 3x5A = 3.6 kw. 45 kwh/3.6 = 12,5 h laddtid. Eller: 3x10A = 7.2 kw. 90 kwh/7.2 = 12,5 h laddtid.

Vi kommer tom köra två Teslor här hemma på bara 20 A säkring på villan.

Så, precis som var andemeningen i ditt inlägg: Detta är ett icke-problem.

1 gillning

det Jag egentligen vill säga med min 15 mil om dagen på 10amp är att absolut kan du ligga på minusvärde på veckodagarna. men på helgen kanske du låter bilen stå så du får du upp den sista biten du gått miste om i veckan.

Vi har två elbilar. frugan kör etron och har 20 mil ToR. hon kan dock ladda 10amp på jobbet också.

Funkar dinfint för oss.

Visar inte studier också att de flesta kör <10mil om dagen… DÅ kan du inte komma och säga det behövs mer än 10amp.

Hej Fabian!
Vill passa på att tacka för en fantastiskt bra podd :smiley:

Hur räknade du när 3x5 A blir 3,6 kW ?

Tack! :slight_smile:

Räknade 3x5*240V = 3600 W. Dock vill jag minnas från gymnasietiden att det inte är riktigt så enkelt - något med att man måste räkna arean under kurvan, om jag inte missminner mig?

Använde mig därför av https://www.rapidtables.com/calc/electric/kW_to_Amp_Calculator.html
med inställningen Line to Neutral - för det är väl det vi har i sverige eller kanske är det här jag gjorde fel?

Jag är ingen elektriker.
Men, jag tror att man räknar 5 x 240 x “roten ur 3” ~ 2076 watt.

Men jag kan ha fel :wink:

Nu är inte jag heller någon elektriker, men jag tror att huvudspänningen i ett trefassystem är på 400 V, så 5 x 400 x sqrt(3) ~ 3464 W. Stämmer bra för 16 A som jag vet ska bli runt 11 kW med trefas :slight_smile:

1 gillning

Jag tror du har rätt :+1: