Trackpadmöjlighet när Apple lanserar ny iPad Pro

Från sajten:
image

Med nya sensorer, bättre kameror, betydligt fetare processor samt en trackpad skall iPad bli ännu mer likt en dator

Apple menar att den nya A12Z Bionic-chippet gör iPad Pro snabbare än de flesta bärbara Windows-datorer. Till det får den en bättre huvudkamera ihop med en ny ultravidvinkel-kamera.

Nice men priskrävande tangentbord

Men kanske trevligast är det nya tangentbordet som går att köpa till. Det har både bakgrundsbelysning, inbyggd touchpad och fungerar som ställ som kan höja upp iPaden. Priset för detta landar på 3 695 kronor för iPad Pro 11 tum och 4 295 kronor för iPad Pro 12.9.

Touchpad & musstöd i nästa iPad OS

Alla iPadar som kör iPadOS 13.4 kommer kunna använda touchpad och möss och fungerar med både bluetooth och USB-möss. iPadOS 13.4 kommer gå att installera på alla iPad Pro-modeller, iPad Air 2 och senare, iPad femte generationen och senare samt iPad mini 4 och senare.

Uppdateringen till 13.4 kommer den 24 mars.

iPad Pro är byggd för de mest krävande uppgifterna, till exempel att redigera video i 4K eller designa 3D-modeller, och får ytterligare en prestandaökning med det nya A12Z Bionic-chippet. Den åttakärniga grafikprocessorn i A12Z Bionic-chippet, förbättrad kylarkitektur och finjusterade prestandareglage ger iPad Pro högre prestanda än någon annan iPad. När detta kombineras med den åttakärniga processorn och kraftfulla Neural Engine, som möjliggör nästa generation appar, finns det inget annat chip som kan erbjuda de otroliga prestanda som finns i tunna och lätta iPad Pro.

Lazer

Dessutom får den en Lidar-sensor (Light detection and ranging) som bland annat förbättrar appen Mätverktyg samt AR-funktioner.

Slutligen bumpas mikrofonerna upp och blir fem till antalet och där lovar Apple studiokvalité – om det är Sveriges Radio-kvalité eller Teknikveckan podd-kvalité förtäljer inte historien.

Priser

  • iPad Pro 11 tum kostar från 9 995 kr för Wi-Fi-modellen och 11 795 kr för Wi-Fi + Cellular-modellen.
  • iPad Pro 12,9 tum kostar från 12 495 kr för Wi-Fi-modellen och 14 295 kr för Wi-Fi + Cellular.
1 gillning

Ser galet cool ut. För första gången tror jag på riktigt att när jag inte orkar med min gamla 17" MBP längre kan det bli en iPad Pro istället.

1 gillning

Äntligen lite ljus i mörkret!

1 gillning

Beställd… vet inte varför.

1 gillning

Kolla gärna in iPad Pro - Apple ← konst, i alla fall på desktop.

Det här kan bli rysligt trevligt!

1 gillning

Oerhört spänd på stöd för extern skärm - när det går att arbeta i iOS+mus/tangentbord på en 32" wide screen så har jag köpt min sista MacBook… .

1 gillning

Har någon förstått hur laddningen går till via tangentbordet? Verkar ju som om de laddar trådlöst, eller?

Det står att tangentbordet är kompatibelt med både 1:a och 2:a generationens 11" iPad Pro på hemsidan. Kan det verkligen stämma i så fall?

Kontakterna är på baksidan av iPad Pro 2018&2020

1 gillning

bild

Just ja, my bad :see_no_evil:

Frågan är bara hur mycket ström “smart connector” leverar. Känns som ganska lite…:thinking:

Den laddar inte , ger bara ström för folio :man_shrugging:t2:

Ok. Är du säker på det. Eller missuppfattar jag dig vad du menar.

1 gillning

De hade jag missat - inte alls som dom tidigare folio :muscle:t2::+1:t2:

1 gillning

Hade missat att de var usbc in i nya folio !!! Har inte sett den infon före … o de ju nytt de har inte jag på min :relaxed::heart_eyes:

1 gillning

Har jag fattat det rätt om jag påstår att den nya iPad Pro har en halv uppgradering av processorn och annan kamera samt bättre mikrofon? That’s it? Dessutom lanseras ett nytt tangentbord som inte har med just denna iPad att göra?

Som Apple fan boy vill jag trots allt hålla huvudet kallt. Nu kan jag ha missat fina och viktiga uppdateringar så hit me…

Jag är ganska säker på att anledning till att chipet heter A12Z är att nästa heter A14 och har stöd för 5G. Skulle inte förvåna mig om det kommer en uppdaterad version i höst där enda skillnaden är 5G chip. :sunglasses:

Hur det än är med den saken funderar jag på om det är en halv uppdatering…? Har de kommit ut några prestandasiffror?

Vilket nanonivå är det? Jag känner bara att tangentbordet fick många att bli översvallande positiva, men de mer analytiska iakttagelserna om själva plattan varit sparsamma.

1 gillning