Nu blev jag riktigt sur (2020)

Tänkte starta en tråd där vi kan få ut vår frustration över saker som händer oss i vardagen.

Vi har ett "Värdebevis" från My Day med en hotellövernattning med frukost. Vi bokade in oss i Göteborg i början på April då vi skulle se en stand up show. Sedermera blev nu denna inställd p g a Corona viruset och flyttad till början på November. Vårt värdebevis giltighetstid löper ut i slutet på Juni och jag kontaktade My Day och undrade om de kunde förlänga giltighetstiden till November. Tji fick jag utan de tyckte att jag kunde ju ta in på ett hotell innan Juni var slut. Tycker att detta borde gått att ordna och det bevisar ju bara att denna typ av tjänster och presentkort är inget bra att köpa när de brinner inne. Så cash is still king i mitt fall när man råkat ut för en sådan här händelse. Tack My Day, hoppas jag med detta inlägg kanske gjort att ni tappat några kunder. :poop: :poop:

1 gillning

Alla bokningar är körda just nu tyvärr och hotell/restaurang-branschen blöder.
My Day kan lika gärna konkat innan september :sweat_smile:
Kompisen undra om jag ville köpa en Sweden rock biljett han har över och jag sa att jag kan köpa den 31:e maj :grin:
Har du fler presentkort utnyttja dom nu eller inte alls.
Trist dock :sweat:

1 gillning

Jahapp.

så går det när man flyger obskyra flygbolag.

Pengar tillbaka?

Det värsta är väl att ni inte får åka till Sveriges framsida Göteborg. :sunglasses:

1 gillning

Allvarligt, har inte flygbolagen relativt lika regler vad det gäller återbetalning?

Kommer ju i November om det finns kvar då. :rofl::rofl::rofl:

Oklart. :slight_smile:
Antingen det eller så får man boka om till ett senare tillfälle.

finns reglverk från IATA som “riktiga” flygbolag följer. automatiskt får du inte tillbaka pengarna för att ditt flyg blivit inställt. men flygbolaget måste betala ditt hotell å mat tills nästa flyg.
Många bolag brukar betala tillbaka biljetten även om den ej är ombokningsbar just för det blir för dyrt att betala hotell etcetc tills nästa flyg går… och tyvärr brukar det ta några veckor innan pengarna är på kontot.

Vad har vi lärt oss?

  • Flyg alltid med etablerade bolag
  • Flyg alltid med de som kostar några hundringar mer
  • Bäst om flygbolaget är med i någon codeshare alians
  • Bokar du helt ombokningsbara biljetter kommer du alltid få förtur vid evt ombokning
  • RESEFÖRSÄKRING!!!

Edit: Jag orkar inte ens tyckasynd om folk som bokar billigaste.
Nu säger jag inte att personen i fråga i denna tråd gjort det… men generelt vill folk alltid boka billigaste möjliga och riskera sin semester.

1 gillning

Då måste Turkish Airways vara ett riktigt flygbolag. Mitt flyg hem från Thailand blev inställt och dom erbjöd oss hotell för fem personer för övernattning i Bangkok,flyg till Istanbul och hotell för övernattning och sen flyg hem. När jag nämnde inkomstbortfall för alla fem så blev vi snabbt bortforslade till Thai Airways och satta på ett direkt flyg hem :slight_smile:

1 gillning

En sak jag lärt mig sedan gammalt är att alltid boka direkt på flygbolaget och inte genom agent. Blir lite dyrare men betydligt mindre strul när det är problem. Man slipper bli slussad fram och tillbaks när de skyller på varandra. Gör ofta så med hotell också, använder bara agenterna till att hitta flyget och hotellet.

1 gillning

100% på den.
med hotell använd deras lojalitets program att boka.
Marriot bonvoy tex. även om du bor lite på hotell så får du alltid förtur vid strul…

1 gillning

Thai och Turken är samma alians så då löser de det på så sätt.

Många är sällan bang på att få en extra natt här och där… men i ditt fall ville du hem så fort som möjligt.

1 gillning

Postnord gör det igen, levererar mitt paket till fel ort, 7,5 mil enkel resa. Riktigt surt när det är brådis och det hade tagit närmre en vecka i påsktider innan jag fått det om jag inte hämtat det själv. Vi är ledsna var svaret jag fick, vad tror du jag är? Tyckte de kunde gott skickat en taxi men det var tji. Ingen stolthet alls i sitt arbete.

2 gillningar

Undrar hur Postnord hade klarat sig i en NPS-undersökning.

Har dock själv aldrig haft problem med något speditionsbolag alls någonsin, det är väl min tur snart. :rofl:

Det kommer, helt säkert.

UPS kan uppenbarligen SMS:a när de inte kunnat lämna paketet men inte ringa, på samma nummer, innan de försökte lämna…

Automatiskt sms som triggas när paket som ej levererat pga nåt?

Yes men jag menar att om de nu har mitt nummer varför inte ringa om de inte hittar mig som normala budföretag.