Allt om Playstation 5

Från sajten:
Playstation 5 får lanseringsdatum och officiellt namn


image

Femte generationen av Playstation kommer inte helt oväntat heta just Playstation 5 och kommer finnas i handeln lagom till julen nästa år.

Sedan tidigare vet vi att den kommer ha SSD som intern lagring, grafikkort och processor från AMD i form av Ryzen och Navi-arkitektur. Spelen kommer fortfarande gå att köpa på skiva via Blu-ray på 100 GB.

Kontrollen blir lik den vi sett tidigare men med några knappar som går att sätta motstånd på, exempelvis att vi får kämpa lite när vi skall spänna en båge.

Inget pris tillgängligt men vi verkar se en upprepning av Playstation 3 där prestanda gick före pris.

Webhallen har lagt upp PS5 för det fashionabla priset på 10 001 kronor men det är ett pris de ofta sätter när de inte vet vad den kommer att kosta.

Källa: Wired & Playstation Blog.

Jag håller mig inte så uppdaterad på Playstation 5. Ser att den ska ha spel via skiva. Gäller det även film? För mig är det ett måste! Börjar få upp ett litet 4k-bibliotek med filmer.

PS4 kan inte spela upp film om jag fattat det rätt.

Den kan spela upp film men inte i 4K UHD Blu-ray, enbart 1080.

1 gillning

Det var ju lite synd. Behåller min Xbox One S och ser vad MS kommer ut med då.

Den kommer säkert köra UHD blu-ray.
Webhallen har listat den på 10.000kr dock, kan vara bra att ha i åtanke :blush:

bild

Webbhallen brukar lista priset högt när dom inte vet vad den kommer kosta. Ser den ut sådär var den dock inte vacker!

Har svårt att tro den klarar 1080p och inte 4K UHD Blu-ray också. Låter skumt när den har uppspelning av skivor tycker ja. Det är la om dom vill hålla priset nere och mera som ren spelkonsol.

Ps5 ska ju kunna köra spel i 4k60 och teoretiskt 8k30 (vilket inte kommer nyttjas då det är helt bortkastat).
Det är därför den är konstruerad för att ta in så mycket luft som möjligt för kylning.
Så den kan nog mycket väl bli så här ful.
När ps4 slim och pro släpptes var det väl fortfarande lite kostsamt med UHD blu-ray-läsare.

Sedan måste ju förstärkaren även hänga med så man kan njuta av ljudet :slightly_smiling_face:

Nä, ljud behöver la vi inte ha? Räcker med det i TV:n! För inte är 50% av upplevelsen ljudet? :wink:

Skall bli mycket spännande att följa denna lansering, kan grafik och styrka hindra smidigheten i streaming?

1 gillning

Ska bli spännande att se vad priset kommer bli. Tror dock inte vi får reda på det på eventet på torsdag.

Sony skjuter upp tills oroligheterna i USA lagt sig.

Undrar hur mycket damm det kommer att samlas i den ?

@Marcus_Attefors svarade om ps4 inte 5an

11 juni kommer mer info!

1 gillning

Från sajten:
image

Avtäckningen som blev uppskjuten pga BLM-protesterna blir istället av nu på torsdag 11 juni kl 22:00 svensk tid.

Presentationen kommer att vara i ca en timme och Sony kommer att fokusera på att visa några av titlarna vi kommer att kunna spela när Playstation 5 släppts senare i år.

Sid Shuman från Sony Interactive Entertainment passar även på att nämna att det rekommenderas att titta på sändningen med hörlurar på. Detta för att Sony vill att deras innovationer för rumsligt ljud i spel ska komma till sin rätt i demostrationen.

Detta blir ändå spännande! :slight_smile:

Från sajten:
image

Ikväll är det dags för Sony att visa upp några av spelen till Playstation 5.

Förhoppningsvis får vi även se mer av konsolen. Eventet blev tidigare uppskjutet men ikväll smäller det. Sony har rekommenderat att vi ser föreställningen med hörlurar.

Eventet kan ses live på Playstations Twitch-kanal.

Då sover ju jag!!