Tråden om: Varför skall jag köpa Apple Watch

Tjenix,
Tänkte samla mina frågor om Apple watch i en tråd istället för att skapa olika. Det är lite olika utgångslägen som gäller. Båda är Series 5. (eller om nån ny väntar runt hörnet =:) Det ena är att frun funderar och önskar sig en Apple watch för att… tja vill nog ha en, och ha den som tracker för träning, rörelse, mm samt motivation till att rörelse. Just tracker delen och små motiveringar genom att få en vibration att rör dig, klarar lu de flesta billiga crackers av idag.
Kanske kan få några tips till varför Watch är bra att köpa. lite motivering/övertalning. Hon har en 11 Pro max så det blir nog en bra kombo.:slight_smile:

Min andra fundering är Apple watch till mig själv. Hur bra är den som riktigt träningsklocka? Jag har idag en Garmin Fenix 5 sapphire, Den är väldigt bra till att tracka, träning. Mountainbike, alpin skidåkning, löpning, SUP bräda, mm.
Hur står sig Apple Watch? om jag skaffar en vill jag inte stå där och tycka att jag måste behålla Garmin klockan för träningens skull.

Funderade att satsa på celluar, men merkostnaden… värt det? Har alltid med telefonen, även på MTB turer inte bara för att ringa utan ta fina foton på naturen.

Så här:

Träningsband är ju inte så mycket mer än glorifierade stegräknade, låg träffsäkerhet och gör inte så mycket mer.

Sedan på toppen har vi ren träningshårdvara från tex Garmin - hög träffsäkerhet men saknar vardagliga funktioner.

Apple Watch ligger mitt i mellan som rent träningsverktyg men samtidigt slår den övriga i funktioner med hästlängder.

Cell vill du ha för att kunna kommunicera digitalt utan att ha med mobilen i spåret - tex för musik eller att inte missa viktiga samtal (från tex frun om att du skall köpa mjölk på vägen hem - gärna via Apple Pat)

Behåll din Garminklocka för träning. Pulsmätningssensorn i Apple Watch är inte helt tillförlitlig, min klarar inte av att mäta puls ordentligt på handleden när jag springer, det blir kanske 3-5 mätpunkter på ett helt löppass, får använda trådlöst pulsband anslutet med Bluetooth.

1 gillning

Tränar en del löpning utomhus i Vasastan. Garmin var värdelös på att få satellitkontakt. Hade två olika Garminklockor med samma problem. Kunde ta 1 km löpning innan den lyckades koppla upp sig. Apple Watch - schmack så var det klart.

Har inga problem med att pulsmätningen skiljer sig. Har kollat mot Garmin med pulsband och det diffade kanske 1-2 slag per minut.

Jag har all träning på Strava även om jag använder Garminklockan för att mäta det hela. Så har de Strava nån bra app till A watch så vore det nog bra.

Fenix 5 funkar väl ok, den är ju rund. :9 Men är något stor och klumpig. Sen gillar jag detta med EKG och annat som finns på Apple watch. Puls på handleden med Garmin funkar sådär för mig. är säkert individuellt, men man måste dra åt remmen på handleden ordentligt hårt , nästan för hårt för att det ska funka bra.

Är glasen reprfria å Apple Watch? Blir ganska dyrt med en klocka om man börjar gå mot metalarmband … Men man kanske kunde satsa på en med billigare armband som man ändå gillar och köpa något tredjeparts,
Jag kör Spotify, funkar det att synka låtar offline dit? eller funkar det bra med cellular? D

Sen vet jag ju att ingen vet, men tror man att det kommer en ny apple watch snart?

Jag använder appen HealthFit på telefonen för att få över träningspassen från klockans egen träningsapp till Strava.

Sent svar men jag kör strava på min Apple watch

Kapar tråden lite för en snabb fråga. Sitter och ska beställa en Watch nu, men funderar på om jag kommer ångra mig om jag tar den utan LTE? Jag kör Comviq i dagsläget som operatör och har inga planer på att byta, de erbjuder dock inte eSim så känns ju lite onödigt :thinking:

Har du alltid med dig mobilen så finns det ingen anledning att ha en klocka med LTE. Vill du t.ex. gå och träna eller vara ute och leka med barnen utan att ha med dig mobilen så är det smidigt med LTE i klockan.

2 gillningar

Går ju aldrig någonstans utan mobilen och gör jag det så vill jag ju ändå inte bli störd… tror ditt argument räcker för att jag inte ska ta den med LTE :slight_smile:

1 gillning

Jag valde LTE. Bara för att man kan…

2 gillningar

Samma här och det ledde till att telefonen får stanna hemma rätt ofta.

Bytte ut min Watch mot denna… släng dig väggen @RolexJocke… funkar perfekt ca två gånger per dygn.
Äldre Polhem väggur som det bara går att ställa visorna på. Gissar på ett värde på 2-300:-
Är det värt att få den fixad?
7R300677
7R300678

2 gillningar

Oftast brukar det räcka med en rengöring, behövs delar kan det bli problem. Som sagt inget direkt värde men några hundringar kan man nog lägga på den.

1 gillning

Du som kan klockor. Morfars gamla fickur, går ett tag vid uppdragning. Stora fjädern som är paj? Pris att laga?
Image

1 gillning

Såg fräsch inuti, spreja lite försiktigt med tunn olja och peta lite så gick den en stund så får hänga och lösa upp lite gammal olja/fett så får vi se…

Kan vara gamla oljor som torkat och gör att fjädern klibbar ihop. Vet inte vad det kan kosta att laga. Många fickur är tyvärr inte värda så mycket och jag kan inget om dessa då de aldrig har fångat mitt intresse.

1 gillning

Får svänga förbi någon som kränger Omega.

Men du, kolla så att du inte ställt in så att den ska minska pulsmätning vid träning.