Trasig NFC-tagg....möjligt?

En undran som jag Googlat på men inte hittat något klart svar på. Kan en NFC-tagg gå sönder så att den fungerar sporadiskt? Taggen används för dörröppning och att boka tvättider.

Absolut skulle jag säga, administrerar ett passagesystem (Aptus) med ett par tusen taggar och har fått tillbaka ett fåtal taggar som “glappar” och bara funkar ibland så be att få den utbytt. Men det är väldigt sällan problem med taggar, väldigt stabila.

Ok tack för svar

Jag fick min iPhone utbytt pga av att NFC-taggen inte fungerade. iPhone använder den ju bara till Apple Pay, tror jag, men det var det som slutade fungera. Först glappade den, fungerade inte då och då, sedan tvärdog den.

Du har ingen NFC-tagg i din telefon utan en NFC-läsare.

Okey, jag trodde det var samma…:innocent:

Det här är NFC-tagg :slight_smile:

Dessutom används NFC i iPhone inte längre endast till Apple Pay utan till andra saker också. T ex att läsa av andra NFC-taggar.

Det var därför jag skrev “tror jag”.

Jag läser av busskort med en mobil på mitt jobb och det händer lite då och då att korten inte alls fungerar. Det handlar inte om att de på något sätt verkar ha en fysisk skada utan det går helt enkelt inte att läsa dem. Ibland kan de också läsas men av någon anledning så kan läsaren inte validera det som utgivet :thinking: