Trevlig NAS

Hittade denna, har synology ens presenterat den officiellt? Från den ett vettigt pris hade jag gärna stoppat gamla ssd diskar i den https://global.download.synology.com/download/Document/DataSheet/DiskStation/20-year/DS620slim/Synology_DS620slim_Data_Sheet_sve.pdf

Hoppas den får ett ok pris

//Daniel

6000 gröna verkar den gå på.

gröna = dollar? Lite väl dyrt… Källa?

Eller om du menar svenska pengar så kan det tolkas som 6000 x 200 kr, inte prisvärt! :wink:
beta-pedagog-mynt-och-sedlar-2017-0

£510

hehe - 30 gröna då om vi går efter svenska färger.

6000 kronor mao

Jävligt nöjd med min Fractal design node 304, den sportar 4x8TB en i3 7300 16 gig ram och Windows server 2019, gör allt från seedbox till FTP och web

Rätt långt från en Synology NAS.
Rätt så nöjd med min DS1819+ med 4x4TB+4*x10TB, agerar backup-server, molnlagring, NVR (Synology Surveillance Station) för kameraövervakning av huset, Plex-server, webserver, FTP osv… :slight_smile:

Allt det där gör min burk, förutom Plex då den transcodar bilden vilket inte är önskvärt om bildkvalitet är viktigt för dig

Varför transcoda? Behövs inte om enheterna har stöd för formatet. :wink:

Har inte tittat på Plex på länge. Men förr kunde du inte strömma en blu ray lossless iaf då den kodade om strömmen. Jag rippar all mina blu rays till disk kör sedan en htpc ute vid projektorn.

Klarar klienten formatet så blir det ingen transcode. Bra skit.

Är du säker på detta? När ändrades det?

Yep.
Kört Plex sen 2012.

Så länge klienten själv kan avkoda källan så sker ingen transcode.

1 gillning

I mitt fall skulle det bli en Plex klient på Windows. Kanske får titta på det, maccan snackar sig alltid varm om UX i Plex. Jag gillar ju iof Kodi.

Klarar Plex av madVR? Enda codecen som fixar mina krav på artifakter

Tror inte det. Men du kan ju köra PlexKodiConnect och dra nytta av både Plex och Kodi. Förutom att Kodis UI suger tycker jag, men det är väl en smaksak kanske. :slight_smile:

Tror Plex ger för lite flexibilitet för mig, måste kunna detaljstyra codec osv. För bra bild på min projektor för att låta den förgås :slight_smile:

Med PlexKodiConnect får du det bästa av två världar. :slight_smile:

1 gillning

Kör en Drobo5N2. Men vi använder den inte speciellt mycket om jag ska vara ärlig.
Varje i vår familj har mellan 1-5TB onedrive i sitt o365 abonnemang.

länken vi har mot internet är 1gbit så känns som det kvittar om man lägger grejerna i onedrive eller lokalt.

Nu inom några veckor kommer även våra o365 konton migreras ner till ett datacentre som ligger några mil från oss och vår ISP kommer ha en SecureCloudInterconnect mot dem.