Undersökning visar att Telia har Sveriges bästa mobiltäckning

Från sajten:
https://teknikveckan.com/infrastruktur/undersokning-visar-att-telia-har-sveriges-basta-mobiltackning/

P3 Connect har undersökt vilken svensk operatör som erbjuder bäst mobiltäckning och hastighet och vinnaren är Telia.

Det är tredje året i rad som P3 Connect genomför undersökningen och de skriver i sin rapport att samtliga operatörer har förbättrat sina nät sedan förra årets mätningar. Testet har genomförts genom två olika mätningar, en där man samlar in data via bil och en till fots. Totalt har P3 Connect varit i 21 städer och 22 mindre orter samt att bolaget även har använt anonymt insamlad data från mobilanvändare.

Telia samlade ihop totalt 969 poäng, Tele2 924, Telenor 859 och Tre fick 848 poäng, Tele2 får även en utmärkelse då de har gjort den största förbättringen sedan förra året.

För att läsa hela undersökningen kan du klicka dig vidare här.

Ja älskar dom där testerna :joy:… dom skulle testa inomhus i storstäder oxå … fantastiskt ibland att vissa mobiler ( abonnemang ) inte funkar alls …

1 gillning

WiFi-samtal var min räddning!

2 gillningar

Japp de ju guld !! Har inte provat än men säg att man bir på hotell o kör wi-fi - går de körs wi-fi samtal på de då ?.

Japp! Oavsett vilket WiFi du är på så går WiFi-samtal igång =)

1 gillning

Gick i albanien iallafall :sunglasses:

Synd man har så kass wifi på jobbet bara… Så den funktionen är alltid avstängd…

Fyfan, du får hjälpa dom att styra upp det!

1 gillning

Gött , har kört de utomlands men tänkte mer om de var som att de typ me Apple TV o hotell wi-fi …

Nepp! It just works =)

2 gillningar

Spelar ingen roll vad jag gör, har testat med flera routers. De vill sig inte, nått i byggnaden som stör ut skiten…

Kör ni en router till hela kontoret utan signalförstärkare eller extenders?

Att Tre får så bra tyder på att de har gjort alla testerna i södra Sverige.

Japp, en router bara. De räcker… Men nått stör ut skiten…

Stockholm är väl södra sverige ? 3 Klarar inte ens täckning på pendeltåget mellan Farsta och Älvsjö. Så nöjd med Vimla/telenor trots att de enligt detta test är obetydligt bättre än 3.

Definitivt södra Sverige :slight_smile:
I rapporten står det att 3 använder sig av Telenors nät. Undra om de menar deras 2G/3G för på mitt lantställe är det full 4G-täckning med Telenor men ingen täckning alls med 3.

Fann ut att man delar 70% av sitt 3G nät på 2100 mHz området med Telenor. Gäller de delar som är utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona. (Från Wikipedia)

Testat 5 GHz?
Fast egentligen ska man ju eliminera störningen…

År också nöjd med Telenor. Finns några hål når man reser med pendeltåg (samtal avbryts alltid i närheten av Tullinge) men i det stora hela fungerar det bra och med snabb datatrafik. Har även blivit bättre utanför städerna sedan 4G-nätet byggdes ut och jag kan utan problem se på Netflix på lantstället i Gästrikland.