Vad skall vi ha en Thunderbolt-docka till?

Från sajten:
Vad skall vi ha en Thunderbolt-docka till? | Teknikveckan


image

Varför ha en stor stor, klumpig och strömförsedd docka för över 3000-4000 kronor när du kan ha en liten smidig mobil variant för under 1000 kronor? Svaret på den frågan heter bandbredd!

USB klarar idag upp till 20 Gbit/s USB-C men landar nästan alltid på runt 10 Gbit/s ner till 5 Gbit/s beroende på vad datorn och övriga hårdvara stödjer. Denna bandbredd räcker gott och väl till att både ha SSD-diskar, skärmar samt ett och annat USB-minne samtidigt. Till exempel via Satechis USB-C-hubb som vi skrev om häromdagen.

SSD

SSD över 10 Gbit/s USB-C ger bra hastighet men inte för de absolut mest krävande.

Men det räcker inte till att jobba mot externt videomaterial som är riktigt högupplöst, och då pratar vi långt mer än de 4K-filer som gemene YouTube-kreatörer filmar. Värre är dock det faktum att USB inte räcker till att skicka ut bilden i 4K och 60Hz, ännu mindre om du har flera skärmar.

Då krävs en Thunderbolt 3-variant. Med den har vi en kabel in i datorn och sedan ansluter vi vad vi behöver ha in i dockan, i fallet med ALOGIC ThunderBolt 3-docka får vi sedan 5 USB-A-portar (USB 3.0 dvs 5 Gbit/s), Ethernet-utgång, SD-kortläsare, en Thunderbolt-utgång, en HDMI-utgång, en ljudutgång samt ström och Thunderbolt in.

Alogic Thunderbolt

Så mycket kraft men vi förstår inte riktigt prioriteringarna. Thunderbolt-utgången kan visserligen hantera skärmar som går över just Thunderbolt, men också USB-C och DisplayPort (med adapter). Men hade det inte varit trevligt med en extra HDMI-utgång, eller kanske DisplayPort?

Dels sluppit adaptrar och dels ser vi gärna att vi får använda den enda Thunderbolt-utgången till lagringsmedia. Oavsett om det är en skärmutgång eller en extra Thunderbolt-utgång så saknar det här monstret minst en utgång till. Vi hade gärna offrat ett par USB-A-kontakter tillförmån för en eller två USB-C-utgångar också. Vi försöker ju så hårt att strömlinjeforma vårt kabelbehov.

Rent visuellt är det här en enhet som vi gömmer under skrivbordet eller bakom datorn.

Sammanfattning och betyg

En produkt som löser ett problem som långt i från många har. Men har du behovet finns det enheter som antingen är billigare eller bättre.

  • Produktkvalité: 8/10.
  • Funktion 7/10.
  • Design: 6/10.
  • Valuta för pengarna 7/10.
  • Installation 10/10.

Totalbetyg 7/10

Plus

  • Den gör det den skall inom specifikationsramarna
  • Löser ett väldigt specifikt problem för dig som har behovet

Minus

  • En bildskärmsutgång för lite
  • Det är generellt väldigt dyrt med Thunderbolt

Detaljer

  • Anslutning: 1x Ethernet, 5xUSB-A, 1xHDMI, SD-kortläsare, 1xThunderbolt ut, 1xLjud.
  • Färger: Svart
  • Pris: 3800
  • Tillgänglig i Sverige via bland annat Lifestylestore.se.

Fick email om denna idag, verkar ha det mesta… har en del grejor från dom tidigare och bra kvalitet:

Om fler är intresserade kan vi köpa tillsammans och spara lite på frakt och tull mm?

På måndag 20200518 beställer jag om nån vill hänga på, se inlägget ovan…

Det verkar inte som att det går att få fler Thunderbolt utgångar

Jag tar gärna en, är ju omöjligt pris för att vara TB det där.

It never does.

1 TB 3 port + 2 USB-C räcker inte det?

En sådan har jag redan, men jag tänkte att jag vill ha fler TB3 utgångar - sen kom jag på att det går att kedjekoppla dem.

@ Esse: Hör av mig när det är dags att beställa på måndag.

1 gillning

Japp, det är kedjekopplingen som gör det, dock försvinner den fördelen om du har flera externa TB-diskar.

Jodo, det finns med 2 TB 3 portar, har en sån… men då saknar de RJ-port ist :-/


Jag har backat 12 portarsversionen av den nya hubben som Hyperjuice har gjort. Ska bli intressant att testa den när jag får den.

1 gillning

Blir inte så stor skillnad med 2 enheter men med 3 börjar det märkas men inte så mycket på den 3:e men ju mer man seriekopplar desto sämre för den sista i kedjan.

Berätta gärna när du lekt lite med den :slight_smile:

Fast den upptar ju två portar också på datorn så den vinner inget :slight_smile:

1 gillning

Will do. Är nog ett tag bort. De har inte börjat skeppa dem ännu.

1 gillning

Ja, men då får det bli en bords hubb för en 3-4kkr med sladd :slight_smile:

Kan inte se att nån av dom har TB 3 data?

Det hade jag faktiskt glömt :slight_smile:
Var och är inte ett krav för mig. Har 4K 60Hz och 100W PD som krav.

1 gillning

Jag vill ha en adapter som pruttar ut två whatever (hdmi, Thunderbolt) i 60 Hz. Just nu har de flesta hubbar och donglar jag har 30 Hz alt 1 st 60 Hz och 1 st 30 Hz