Välja ekosystem för högtalare

Sitter vid ett vägval och funderar på hur man ska tänka rent strategiskt vid val av högalare och plattform. Jag har en Sonos Beam och är i övrigt ganska insnöad på Googles ekosystem.

Jag vill kunna köpa till högtalare hemma och på ett enkelt sätt streama till dessa som en grupp. Och då inte bara Spotify utan poddar, ljudböcker osv. Är Sonos rätt väg att gå då? Startar jag poddappen eller ljudboksappen hittar jag inget sätt att streama till Sonos medan det i många appar går att casta till Google Cast-kompatibla enheter.

Så, är det Sonos man ska välja eller Cast-kompatibla enheter. Jag är inget audionörd utan tycker det mesta låter bra och man undviker de billigaste alternativen.

Hur gör ni när ni vill streama enligt ovan? Hjälp mig att tänka lite här :slight_smile:

Om du redan har en Beam så tycker jag det är rätt väg att gå att fortsätta utöka med Sonos i hemmet. Jag är dock lite osäker hur det funkar med casting, jag kör ju Apple och Sonos har stöd för AirPlay så jag kan enkelt skjuta vilken källa jag vill på Sonos via telefonen. Men har du kollat i Sonos egna “app store” där man kan ansluta fler tjänster? Kanske finns en bra app för podcasts tex som du kan köra via?

Jag använder Pocket Casts för min poddlyssning och Sonos har stöd för det så funkar kanon. Du startar Sonos-appen och styr därifrån. Jag kör Youtube Music för musik och Pocket Casts för poddar.

Du kör Android på telefonen?

Jag har valt att köra Sonos som bas ihop med Googles ekosystem och kan testa allt du vill.

Då Sonos av någon anledning inte kan skapa dynamiska grupper (dvs att en högtalare finns med i flera grupper) så är det enklast att gå via Sonos-appen om tjänsterna finns där - dvs om du använder Storytel och Google Podcasts för det.

När jag kommer hem skall jag undersöka exakt hur det går att kommunicera med dem utanför nu när jag fått in dem i Google Assistant.

1 gillning

Håller med övriga att har du börjat med Sonos och är nöjd så hade jag nog fortsatt såvida du inte redan har bra anläggningar som du vill köra i multiroom. För X antal år sedan så var jag i vägvalet. Sonos eller behålla de anläggningar jag hade och det blev det senare. 2 st Denon / Dali system både för musik och film. Komplettera då med Google Audio / Chromecast och det funkar kanon med Spotify som körs i multiroom och via Google Assistent. Kör då en Denon Bluetooth högtalare i köket, Denon / Dali stereo i vardagsrummet, 2 st Google Home, 1 st 5.1 Denon/ Dali system och senaste tillskottet Audio Pro T3 i multiroom grupper med lite olika konfigurationer :slightly_smiling_face:

Sonos alla dagar i veckan :sunglasses::heart:

Jag kör både Sonos och har kvar min feta anläggning i vardagsrummet sen tidigare som inte går att ersätta med Sonos. Löser två olika utmaningar på ett smidigt sätt. :slight_smile:

Har google i min mancave med totalt 4 högtalare placerade lite överallt. skitbra ljud och magiskt smidigt med google assistance.

I hemmet har vi stört många sonos och funkar också magiskt bra, men ingen google assistance. Jag hade måååånga problem med sonos connect som föllur systemet… men är löst nu.

Jag tycker den stora frågan kommer till hur många som kommer använda systemet. Bor man själv skulle jag utan tvivel gå på google home… är man en stor familj är sonos väldigt bra.

att sonos jäklas med att inte kunna läggas i en google grupp är för mig helt oförstårligt.

Det kan du väl lösa med en Sonos Connect eller AMP?

Japp, absolut! Inte tagit mig för det bara. :slight_smile:

1 gillning

Låter toppen :slightly_smiling_face:

Kom ju nyss möjligheten att blanda Chromecasts och Google Home-högtalare så det kanske inte är så lätt att få ihop synken över olika system?

1 gillning

mycket möjligt… men fortfarande något man saknar.

Men vilken respons - tack snälla för all hjälp!

Hade faktiskt inte testat att lägga till Storyte och Pocket Cast i Sonos-appen, gick smidigt, och är ju ett sätt att få allt att lira ihop.

Om vi tar det ett steg längre och jag skulle vilja ha infällda högtalare i taket. Då skaffar jag en förstärkare och kopplar in en Sonos Connect i den? Om förstärkaren sedan har stöd för Cast så skulle jag isf kunna välja att streama via Sonos Connect i alla högtalare eller via Cast i alla högtalare?

Bara beställa, bra pris nu :man_dancing::loud_sound:

Förstår inte alls varför de tog fram den typen av paket.