Var finns det 12-stegsprogram för vilsna teknikentusiaster?

Hej jag heter Peter.

Alla: Hej Peter!

Jo det är så här att jag har alltid varit väldig trygg i mina teknikval, kanske för att jag alltid varit så ärlig mot mig själv och aldrig brytt mig om att göra politik av mina val och har inte heller behövt förneka olika för- och nackdelar med respektive val.

Jag har också alltid varit nyfiken av mig och testat nya system och körde lite BeOS back in the days bredvid Windows etc. Därefter hittade jag till MacOS och sedemera iOS.

iOS var självklart till Android kom hyfsat i kapp men jag hade nog inte bytt om det inte var för att jag hade möjlighet att prova så mycket nya roliga mobiler här via Teknikveckan. Jag gillar vacker industridesign och jag gillar ekosystemet som Apple skapat.

Android och iOS lirar dessutom bra ihop med hjälp av tredjepartsprogram så som Lightroom och Dropbox.

Nu till problemet, när jag väl började använda tredjepartsprogram så finns detta tillgängliga till Windows och jag började doppa tårna i det. Missförstå mig inte, jag avskyr Windows, jag avskyr dess ambivalenta inställning till touch och surfplattor, jag avskyr dess oförmåga att vara enhetligt, systemet ger ju helt olika design och GUI-filosofier beroende på vilken meny en är i och då har vi inte gått in på den totala avsaknad av stilkänsla som de flesta tredjepartsutvecklare har. Eller avsaknaden av ett hälsosamt community av små indie-utvecklare som gör riktigt smarta och snygga små billiga program - det finns ju inte en endaste vettig mailklient till Windows tex?!

Men det finns så mycket intressant hårdvara! Så många olika lösningar, så mycket att testa, så många olika typer av skärmar och övriga tillbehör. Och när Windows tidigare var en påse skridskor av olika drivrutinsproblem så fungerar allt bara nu, till skillnad mot MacOS där det alltid är något så fort vi går utanför det egna, och alla skyller på alla.

Men det största problemet är ju att Apple för närvarande saknar produkter för Prosumers, den stora gruppen kreatörer som behöver bra hårdvara och bra skärmar men som inte ens i närheten att ens tänka på nya XDR-skärmen?

Var är min snabba men inte Mac Pro-snabba redigeringsstation som jag kan koppla till den väldigt trevliga, men inte XDR-trevliga skärmen?

Just denna hårdvara finns det en myriad av alternativ på PC-sidan - det enda problemet är att jag fortfarande avskyr Windows och jag vill inte ens försöka tvinga mig att gilla det.

Så jag sitter fast i ett tekniskt ingemansland.

Tack.

Alla: Tack!

2 gillningar

En MacMini + valfri skärm från t.ex. Eizo ColorEdge?

Fast billigt och flexibelt är det ju inte jämfört med PC, men det har väl inte Apple varit någonsin?

Mac mini är lite väl underspecad.

Klockrent :grin:

En iMac 27tum 2019 eller en Mac mini med extern gpu?

2 gillningar

Vad är det med Windows du inte gillar? Har du funderat på att testa GNU/Linux? Linux är väldigt lätt att komma in i och går att jobba på pro-nivå med. Spel och grejer börjar fungera fint också.

Jag gör det mesta i Linux utan problem!

iMac med extern gpu är nog bästa svaret :blush:

iMac Pro så fall men det är ju så tråkigt, det är ju fetare beezels än öresund och dessutom endast 27-skärm och dessutom med fel aspect ratio.

1 gillning

Tack för allt stöd i denna svåra tid. Jag har löst det - jag kör både PC och Mac - Mac:en till filmredigering, Epost och text. PC:n till bildredigering - märks att Adobe lägger betydligt mer krut på att optimera sina program till Windows än macOS.

Testar just nu Huawei MateBook D 14 och börjar få alldeles för fluffiga tankar om denna dator för att jag skall känna mig trygg med mig själv.

1 gillning

Bang for the buck ?

Otroligt mycket faktiskt.

Ok!
Skall bli intressant att läsa vad du anser om trackpaden.