Hemlarm från Verisure

Hej bubblan!

Vi flyttar snart till hus, och har då option att ta över den förre ägarens Verisure-larm. Det är ganska påkostat med kameror, flera sensorer, brandlarm och utryckning via Securitas.
Detta kommer kosta oss 400,-/mån.

Senaste gången jag hade hemlarm betalade jag installation och sensorer för 10.000,- i engångsavgift. Det ingick ingen utryckning men skickade SMS om det hände något.

Min fundering är: Är det värt 400,- i månaden för detta? Utryckningen känns ju menlös, de kommer ändå minst 30 min efter larmet. Men det är rätt najs med internetuppkoppling, automatiskt GSM-koppling, kameror och sånt.

Det var länge sen jag kollade på larm. Vad får man sånt här för om man pröjsar det? Och vad ska man ha?

Som Verisure-kund brukar man kunna avsluta “prenumerationen” efter en viss tid men behålla utrustningen, kolla om det är en möjlighet.

Jag har inget larm från Verisure eller annan sån firma, utan har satt upp mitt eget system. Som du säger, utryckningen kommer komma försent oavsett om något skulle inträffa, inte värt 400/månad enligt mig.

400kr för vad? Dom kommer tejpar ditt fönster vid inbrott?

Köp ett Arlo kamera system som jag gjorde. 4K bild och det fungerar suveränt bra. Samt några smarta brandvarnare.

1 gillning

Jag har Securitas, 259:- i månaden tycker jag är helt ok. Men larm är ju som med lås, stoppar inte tjuven men med bra saker gör att tar det längre tid för denne att komma in. Har även brandlarm & vattenlarm kopplat till larmet, kan var värt varenda krona om något händer tycker jag.

Det är väl eventuellt Polisen som tejpar fönstret om dom har tid att komma dit, så inte ens det får man. :rofl:

Vattenlarm kan du ju skaffa själv. Kostar typ 700kr, engångskostnad.

Jo men är jag inte hemma så är det ju lite trassligt att fixa till. Securitas fixar rörmockare om det behövs.

Vi har Verisure och tycker det är bra. Skulle absolut ta över och betala 400/månad.

1 gillning

Gillar larmprylar som man helt själv kan styra, om man väljer att gå vägen att ej ha en månads kostnad. utan bara larm/kamera/sensor mm uppkopplat mot sig själv/familjen. tex https://www.sikkerthjem.dk

Säljaren på Verisure (utan att dra alla säljare över ett streck) hade mycket märkliga sälj argument. Så här fungerar det, så långt lyckat… Sen kom frågan. Hur mycket skulle du vilja betal för det här :rofl: WHAT? Säg vad det kostar istället. Eller ger ni olika pris beroende på vad/om man skulle öppnat munnen?!

1 gillning

Håller med dig om det fullständigt
Jag har Sector med brandlarm och det handlar inte om att väktare tar några tjuvar på bar gärning utan om detta

  1. Går larmet åker någon annan till bostaden och inte du själv
  2. Brandlarm som är snabbare
  3. Överfallslarm

En jag känner var på tjänsteresa utomlands och hans fru ringde skärrad. Ungdomsgäng som hotade henne och deras barn blev livrädda. Hade de haft larm så trycker man på överfallslarmet och gömmer sig

Edit
Till sist är det hur trygg familjen känner sig och det är inte förrän skiten träffar fläkten som man vet om det var värt allla tusenlappar

1 gillning

Håller med dig om det med :slightly_smiling_face:

1 gillning

Larmbolagen utnyttjar folks känsla av otrygghet för att kränga orimligt dyra abonnemang. I mina ögon en rätt usel bransch.

Men då allt bygger på känslor hjälper det inte att en annan både är snål och rationell. Sitter ändå med ett Verisure-abonnemang, trots att jag mest blev provocerad av säljaren. Min andra hälft hade larm som krav när vi flyttade så att vi blev närmsta granne med några träd. :wink:

1 gillning

Absolut värt det då de genom kameror kan verifiera vad som hänt och skicka Polis/Brandkår direkt.

Precis, det handlar om känsla av trygghet där du bor. I de allra flesta villaområden i Sverige är det större risk att råka ut för brand än inbrott. Men om du är trygg med att bara låsa dörren, eller ha eget byggt larm eller larmbolag med nyckelservice är upp till dig. Men många av de som fått påhälsning där tjuvarna bott ett tag i huset för att de inte haft larm flyttar vilket är omskakande för hela familjen

Exakt! Jag tycker det ligger mycket i det du skriver. Ett litet exempel från vårt grannskap. En familj var bortrest några dagar och har/hade inget larm. De får inbrott och tjuvarna tar mycket god tid på sig. Huset såg ut som om en tornado hade gått igenom det. Varenda låda, varenda skåp, alla boxar, allt var utrivet och allt, verkligen allt låg på golvet. En hel del var förstört, annat hade de gått omkring på och var kanske inte förstört, men smutsigt och med fotavtryck på.

Värdet av det de stal hanteras ju i stor utsträckning av försäkringen. Men oredan, besväret och tiden… Där hade ett larm troligen inneburit att de genomfört detta på mycket kortare tid och familjens bekymmer varit mindre. Och med ett larm kanske de inte fått inbrottet alls.

1 gillning

Jättetrevligt att många av er jobbar med hemlarm. :slight_smile:

För att slippa betala månadsvis:
Smarta brandvarnare och några kameror.

Tips till er som betalar för tejpning vid inbrott: bild

89kr på swestore.(engångskostnad)

Tack för alla svar och en bra diskussion!
Helt klart är att ett hemlarm gör att det är mindre chans att du får inbrott.
Jag kommer göra så att jag kör på Verisures erbjudande tills vidare, och senare under året kommer jag nog installera något eget. Idag finns det så många möjligheter med smarta larm och uppkopplingar så det ska knappast var några problem att hitta något som passar.

Hur gör ni som har larm med mobiluppkopplingen i såna här fall? Om internet går ner känns det bra med en GSM-uppkopplad larmenhet. Men då krävs ju ett idiotbilligt abb för att det ska löna sig att köra eget. Finns det några såna?

Verisure brukar vara ganska lätta att få ner månadskostnaden hos bara man pratar med dem, alt “hotar” med att säga upp abonnemanget. Skulle tro att du ganska enkelt kan få ner de där 400 till 300 iallafall. Nån gång då och då gör de en prishöjning och då är det bara att ringa och snällt meddela att det börjar bli för dyrt och man funderar på att avsluta så brukar de sänka.

1 gillning

Du som raljerar :slightly_smiling_face:
Det saknas det viktigaste på den skylten
Du kan gissa :slightly_smiling_face:

1 gillning

Har haft Verisure i säkert 10 år nu. Visst det kostar några kr. Bara för brandlarmet är det ju absolut värt pengen. Du får en tidig upptäckt och någon som larmar ut räddningstjänsten om det värsta inträffar, som gammal brandman är detta värt väldigt mycket och en viktig del.
Centralanslutet larm brukar ju oftast bidra till en lägre hemförsäkring hos de flests bolag åxå.

3 gillningar