Vettigt förslag eller inte om prylars livslängd?

Omni: OPINION

”Förväntad livslängd ska även finnas för prylar”

Om det står förväntad livslängd på mjölkpaketet är det inte mer än rimligt att det också står på kartongen till en ny mobiltelefon. Producenterna bakom prylarna vi köper bör tvingas berätta för oss konsumenter hur länge deras produkter är byggda för att hålla, skriver MP-språkröret Per Bolund och MP-riksdagsledamoten Emma Hult på Aftonbladet Debatt.

Precis som den tekniska utvecklingen kunnat förlänga livet för oss människor, bör den även användas för att förlänga livet på prylarna omkring oss. Men det krävs också reformer och andra åtgärder för att stoppa slöseriet i köp-och-slängsamhället. Miljöpartiet föreslår också att reklamationstiden för varor med förväntad livslängd på två år ska ligga på minst fem år – ett system man redan har i Norge.

Partiet vill även införa ”produktpass” för alla produkter, med bland annat information om hur den bäst kan repareras och återvinnas.

1 gillning

Jag kör alltid hårt och länge på mina prylar. Jag har fortfarande min Windows mobil kvar. Runt 6 år gammal eller så nu. Känns som ny! Inte ens bytt batteri i den. Datorer har jag så länge det går, och gör dom inte jobbet som jag vill dom ska göra hittar jag ett nytt jobb till dom.

Japp, ungefär som jag då, och om jag köper nytt så säljer jag den gamla.
Gäller det mesta utom min kamerautrustning där dom bjuder sk!t-dåliga priser på mina objektiv jag inte längre använder.

Ot , men vet ni att en bil servad som den ska har en livslängd på 17 år ( i swe ) … har inte källan - men de går säkert och googla … ja brukar tröttna efter 1 år ja … :joy:

Ja, 15-20 år beroende på har jag hört… men en del kan ha sina 30-40+ år också med lite handpåläggning :slight_smile:

1 gillning

Min 940 turbo från 92 rullar fortfarande utan problem :slight_smile:

1 gillning

Volvo e Volvo ! :relaxed:

2 gillningar

Problemet är att nya bilar kommer inte att klara sig så länge pga all elektronik nuförtiden. När elfelen börjar komma så är det kört. Min bil har ju som många andra en display med alla instrument, undra vad det kostar att byta den :slightly_smiling_face:

men det där resonemanget könns ganska gammalt?. Har flera vänner som har bilar som är >10år med noll elfel.

Elektroniken i bilar har blivit betydligt robustare än vad de var på 80-90 talet. Dagens problem är snarare att man sparar för mycket “här och där” på bilar. Exempelvis tvingas Man till undermåliga lacker pga utsläppskrav, man hoppar över ett extra lager med någon behandling här och där för miljökrav och spara några kronor.

När jag väl köper saker själv så brukar jag köpa saker som kostar betydligt mer än gemene man och jag har nog aldrig behövt slänga något på grund av att det gått sönder av sig självt.

http://etn.se/index.php/58986

Tror inte att det blivit bättre tyvärr

1 gillning

En undersökning som bygger på vad folk tycker och upplever :joy::joy::joy: