Video: Ambilight till alla med Philips Hue HDMI Sync Box

Från sajten:
https://teknikveckan.com/youtube/video-ambilight-till-alla-med-philips-hue-hdmi-sync-box/

Givet att du har Hue-lampor och en Hue-brygga och gillar synkroniserad ljusshow ihop med tevens bild kan du nu lösa det utan att äga en Philips teve. Det vi gör är att koppla in våra olika boxar i form av Apple Tvs, Chromecast, spelkonsoler och så vidare in i Hue Sync HDMI Box. Upp till fyra enheter kan anslutas och därmed extraknäcker den även som en HDMI-switch.

De produkterna som fungerar bäst ihop för att få så nära äkta ambilight som möjligt är Hue Play, Hue Lightstrips och Signe.

Philips Hue Sync HDMI Box kostar runt 2700 kronor och finns en så länge bara att köpa hos Philips Hue själva samt Elgiganten.

1 gillning

Synd att den är så satans dyr, 2700 spänn är extremt svårt att motivera.

2 gillningar

Det är en slant helt klart!

Måste vara bra marginal på den!

Även om två Hue Play ingår så är priset i överkant.

1 gillning

Ett tips @Esse är att lägga din lightstrip i en frostad list. Då slipper du se varje individuell diod och det blir alldeles diffust och härligt :slight_smile:

Liknande:

3 gillningar

Men det ingår inte :sweat_smile:

Det vet i tusan - HDMI-switchar är inte gratis generellt sätt. Särskilt inte om de skall stödja 4K 60hz.

Bra där! Har tänkt lite genomskinligt tejp också men du vet - tekniklättjan är stark här också :slight_smile:

Hur fungerar det om man sätter lightstrip runt tvn, behöver man ha 3 olika? Om man har en lång på ovansidan av tvn och det är grönt i vänster hörn blir hela lightstripen grön då eller bara vänstra hörnet?

För det mesta får du räkna med att hela blir samma färg den vet ju inte riktigt hur du har snurrat runt din lightstrip men visst kan vänster bli en färg och höger en annan.

Du ser hur det blir här: Så får du Ambilight var du vill med Hue Entertinament - YouTube

Ja det är en downside jämfört med Philips TV med inbyggt ambilight då dessa kan adresserar varje led i stripen med olika färg. Effekten är sålunda bättre med “äkta” Ambilight men oavsett duger duger “oäkta ambilight” ok. Bättre med typ ambilight än inte alls :slight_smile:

Så är det!

Funkar denna ifall man kollar via Netflix osv eller ? Tänker med färgerna och att den ändrar osv
Vill minnas dom hade någon blockering för det, eller ?

Är den något o ha egentligen …

De ändras mer eller mindre direkt.

Det går alltså att få det till att synka med ljuset om man tittar film via Apple TV på tex Netflix och viaplay ?
Trodde det bara gick via filmer på datorn att få det så, som jag förstår det i klippet på YT

Den synkar med allt som går via HDMI-ingången :slight_smile:

Blir det inte störande när det blinkar så?

Jo det blir det. Testade att köra detta eftersom jag har en Philips TV med Ambilight. Kopplade på mina andra Hue lampor (6-7st).
Det blev för mycket.:joy:
Kändes bara störande och tog bort fokus från TV:n

2 gillningar

Jag nöjer mig också med Ambilight från teven.

1 gillning