Vilka är era bästa Raspberry Pi-projekt?

Ja, vilket/vilka är era bästa Raspberry Pi-projekt?

Jag har själv en låg ambitionsnivå. Har en RPi Model B som jag nyttjar som controller till UniFi. Fick en 3 model B när jag fyllde, vilken jag hade planer att köra Home Assistant och lite annat på, men inte blivit nåt med det än tyvärr, så söker lite inspiration.

Pi-hole för tusan. =)

1 gillning

Kör hoobs på min. Kör PiHole på en vituell maskin på servern.

Har två st, en med unifi och en för tv med tvheadend. Den har ett tvkort med dubbla tuners med marksänd signal. Kör tvhclient på atv för att samla tv/streaming på en plattform :), sen en ipsec tunnel till syrran i norge så dom får lite svenska kanaler :).

Ja, Pi-hole ligger i “att-testa”-listan också :+1: Upplever ni att det funkar bra?

Fungerar extremt bra.

+1 helt suveränt!

Petade in PiHole häromdagen. Riktigt trevligt! Vissa saker fann jag som jag antingen fixar eller ändrar beteende för att komma runt; vissa butikslänkar på Prisjakt blockas pga de går via nån adservice(antar att det är Prisjakt-specifika priser som ska spåras?) , butiksannonslänkar för sökresultat på Google blockas.

Nu lite sugen på detta:

Nån av er som kör SSD alt HDD istället för SD-kort?

2 gillningar

PiVPN.io funkar klockrent! Riktigt trevlig vpn-lösning.

2 gillningar

Najs :+1:t2:

Berätta gärna lite om den du kör tvheadend på. Hårdvara och mjukvara. Krångligt eller enkelt. Jag var inne på en liknande lösning för femton år sen, men jag gav upp då.

Raspberry Pi 4 Model B 2GB
Hauppage WinTV Dual HD

Linuxdist: Raspbian

Det enda som tog lite tid att hitta var firmwaren till tv-kortet.
Spelar ingen roll på vilken modell av Raspberry för tvheadend :).

Har någon av er testat denna eller liknande?

Kan förstå att man vill köra detta ihop med atv. Men, finns det någon anledning att köra pihole istället för adblock i de fall det är möjligt ?

Du blockerar ju på dna nivå. Har du gäster och liknande får dom automatiskt adblock. :slight_smile: Det funkar på allt!

Reklam i appar, enheter som ej stödjer adblock.

Reklamen blockas även innan den når din dator.

Bara fördelar! :slight_smile:

2 gillningar

Rätt nöjd nu efter en vecka med PiHole :+1:t2:

Kan man köra PiHole och t.ex. Home Assistant eller Hoobs på samma Raspberry Pi eller krävs det 2 stycken?

Tror de krävs olika , men inte säker :slight_smile:

Jag har kört PiHole och Home Assistant på samma Pi utan några problem

1 gillning

Jaha går de? Så jag kan få in Hoobs på samma som PiHole?