Vilken laddbox ska man välja till elhybrid?

Blivit med elhybrid (Passat GTE) och undrar nu hur laddningen hemma ska ske. Har ju vanligt uttag ute i garaget men verkar vad man hört som att man bör ha en laddbox? Hur ska jag tänka här för att hitta en som är både billig och bra? Någon som har tips på modeller? Eller övriga tips kring det hela

Kan du komma över en teslaladdbox är nog de billigast, men då behöver du köpa till en jordfelsbrytare. Har för mig att vi gav ca 6800kr för laddare och jordfelsbrytare, då tillkom iofs installationskostnaden för elektrikern.

Det beror väldigt mycket på hur hög effekt din bil kan ta emot.
Jag har en ren elbil och köpte denna:

vilken jag senare bytte till en 8kW. Dyr men Naturvårdsverket ger 50 % i bidrag.

Passat GTE verkar bara kunna ta emot 3,6 kW vilket är vad du får ut från vägguttaget. Sedan rekommenderas en laddbox ändå ur säkerhetperspektiv och kanske framtiden men du kommer inte kunna öka effekten till just den bilen mot vad du har idag.

3,6 kW ur vanligt vägguttag hur räknar du då ?

16A på enfas borde landa där någonstans väl?

Brukar inte vanliga uttag säkras till 10A ?

Hos Esse är det 25A i alla uttag så han kan ha lååååååååååååånga grenuttag. :rofl::joy:

Min fru har en Kia Optima Plug-in och hennes kollega kör en Passat GTE. Båda laddar i vanligt uttag. Funkar utan problem. Bara uttaget och kabeln är i bra skick så ingen fara. Vi funderade lite på en laddbox men känns som att slänga pengar i sjön. Skall tilläggas att dom jobbar på ett elbolag.

Det väljer du lite själv men de klarar upp till 16A.

Ett vanligt vägguttag är inte gjort för att ladda en elbil återkommande gånger med hög belastning under lång tid.

Själv ska jag till http://ecarexpo.se/ imorgon och titta på plug-in hybrider. Funderar främst på en Kia.

1 gillning

Kört plugg-in hybrider i 5 år nu. Först en Volvo V60 D6 och nu en Passat GTE. Båda dessa går att ladda via vanligt uttag. Aven 10A fungerar då de har så små batterier. Men, att det går är inte samma som att det är lämpligt. En laddbox är verkligen att rekommendera. Mitt tips är att köpa en som är anpassad för att ge ström till en elbil. Då framtidssäkrar du investeringen. Jag fick med min då VW hade en kampanj. Kollegan installerade en på egen bekostnad. Inköp + montage = 18000 = vinsten på 3 år att köra elhybrid nästan borta…

Vanligen brukar det vara 1,5 kvm kabelarea till vägguttag. För att köra 16 A tror jag man måste ha 2,5 kvm.
Uttaget som sådant är dock oftast specat för 16 A.

jag är så kluven på detta. Vi har två elbilar men bara en laddbox på 10amp.
Den ena bilen laddar vi från vanligt vägguttag och har gjort så i >3år…

självklart skulle jag rekommendera att man ska ha “riktig” laddbox men så länge inte universal laddaren hänger ur uttaget och det blir belastning på choko kontakten, ledningarna bakom är dimensionerad för varaktig 10amp last så tycker jag det är lungt

Det är ju skillnad på ren elbil och hybrid också tycker jag. Hybrider kan ju oftast inte ladda så snabbt och behöver inte lika mycket kräm.

Absolut… men 10amp på 240v är 2.4kW tror alla plugin/elbilar kan ta emot det.

Eller vad tänkte du?

1 gillning

Kan iofs bli problematiskt i gamla hus som , kanske, borde byta ledningar.

För övrigt så anser jag att de flesta är lite väl fixerade över snabb laddning i hemmet.

ah ja… känns som jag haft den “konflikten” med typ alla om snabbladdning hemma.

Jag har som sagt 10amp laddning hemma… haft elbil i flera år. Frugan kör 20mil om dagen ToR. Hon laddar 10amp på jobbet också.

Aldrig varit ett problem.

Svårt detta asså. Skulle ju vara intressant att veta vilka boxar som är populärast (förutom Tesla).

Är ju så svårt för en som inte kan allt det tekniska kring boxarna att veta vad allt handlar om. Stod till exempel i en beskrivning till en laddbox hos Fortum att man först ska kolla att man har personskydd i sin elcentral. Ringde Fortums kundtjänst och hamnade hos en halvtrött gubbe som slängde ut att det har med personer med skyddade identiteter att göra. På riktigt?