Vissa MacBook Pro-modeller får inte tas med på flygplan

Från sajten:
Vissa MacBook Pro-modeller får inte tas med på flygplan | Teknikveckan


image

För ett tag sedan valde Apple att återkalla ett antal MacBook Pro 15″ då batteriet lätt kunde bli överhettat och i värsta fall även fatta eld.

Nu har FAA, motsvarigheten till Luftfartsverket i USA valt att ge dessa enheter flygförbud. FAA har skickat ut ett meddelande till alla större flygbolag i USA där personalen ska informera passagerarna att om de har en MacBook Pro som har blivit återkallad men inte lämnats in till Apple får de inte ta med datorn upp i luften.

På Apples hemsida kan du kontrollera om din dator är en av de drabbade och det gäller MacBook Pro 15″ som såldes från september 2015 fram till februari 2017. Om du har en av dessa datorer som är återkallade så är det en god idé att boka en tid hos Apple Store för att få det åtgärdat.

Källa Bloomberg

FAA borde fokusera mer på vad som hände med 73MAX än detta…men men

Det går fort att se för personalen… eller… - Jooo det är utbytt… - Det är en MBP från 2014… Vilken flaskhals så fort någon plockar upp en MacBook. :thinking:

mm…handlar mer om att man fått informationen och gör man det ändå så får man stå för kostnaden.

Så de kan inte foka på fler saker menar du? Rätt ineffektivt…

Ganska övertygad att det på varje flygning ligger ett tiotal sekundärenheter med nätdelen påslagen under hela resan :slight_smile:

Jag sitter med just en sådan laptop som dessutom blivit servad. Skulle jag nu flyga med den, så antar jag att jag måste ta med mig kvittot för den utförda servicen? :thinking:

detta gäller än så länge bara resor till/från usa

EASA uppmärksammade dessa 15” MBP redan för två veckor sedan, så det gäller även inrikesflyg i Sverige.

Det är nog klokt att ta med kvittot om man fått batteriet utbytt.

Å fasiken. Vi har ingen sådan kontroll hos oss ännu vad jag märkt och vi följer EASA riklinjer.