Volkswagen ger sig in i elscooterbranschen

Från sajten:
Volkswagen ger sig in i elscooterbranschen | Teknikveckan




Volkswagen har ingen lust att sitta på avbytarbänken och se på medans flera bolag tar marknadsandelar när det kommer till elsparkcyklar.

Bolaget har därför gett sig in i ett samriskprojekt med det kinesiska bolaget NIU och resultatet av detta heter ”Streetmate”. Det är en elsparkcykel med en topphastighet på hela 45 kilometer i timmen och den ska kunna ta sig 60 kilometer på en laddning.

Eftersom den ska kunna köras i 45 kilometer i timmen så krävs det en lite mer robust scooter med större däck, och skulle man bli trött av att stå upp så går det även att fästa en liten sittdel på scootern. När den kan tänkas komma eller vad den kommer kosta är fortfarande oklart.

Via Feber

1 gillning

Asså , oki , men ja … näää …

1 gillning

Cool

1 gillning

Skall bli intressant vad det här med el-scootrar landar. Många idéer och företag som satsar men marknaden har precis börjat.

1 gillning

Den ser ju ju cool ut :sunglasses:

Kommer ju aldrig få gå snabbare än 20 här i Sverige ändå. Också intressant att just hastigheten är en grej när det kommer till elscootrar, det är ju nästan tvärt om man vill ha, säkrare :slight_smile:

Kommer inte få gå snabbare än 20 km/h? Var får du det ifrån? Finns ju flertalet på marknaden som går snabbare än så.

Tror han menar köra =)

I kontexten är det väl samma sak? :slight_smile: Det finns flertalet som går att köra snabbare än 20 km/h.

Kanske, jag vet inte. Vi får helt enkelt vänta på Esses svar =)

Lagtexten tänkte jag på

Har själv en Vässla Elkick - går i 25 km/h, och när man kommer på en fin, go raksträcka, så hade man gärna gasat på lite till, om det gick. :slight_smile:

1 gillning

Då utgår du från att det skulle klassas som cykel, antar jag. Det är ju inte givet, det kan likväl vara moped man får klassa det som.

Får mopeder gå i 45?

Där har du en poäng min fellow Malmö it!

Det handlar endast om vilken klass den ligger i, moped klass I eller II.

Från Transportstyrelsen:

“Moped klass I är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul och som är konstruerat för en hastighet av högst 45 km/timmen.”

“Moped klass II är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen och vars effekt inte överskrider 1 kilowatt.”

Vidare från Transportstyrelsen gällande moped klass II:

“Från 1 januari 2016 tillåts en ny typ av moped klass II. Den ska ha trampor och en hjälpmotor med en högsta effekt på 1 000 watt. Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen. Det räcker med cykelhjälm för att få köra just den här mopedtypen. Den här typen av moped är inte en cykel även om den kan se ut som en - Läs mer på sidan Cykel med elassistans eller moped.”

2 gillningar

60 kilometers räckvidd och 45 km/h… om dom siffrorna stämmer skulle jag faktiskt kunna ta den här till jobbet på sommarhalvåret och kunna låta bilen stå still. Det hade varit ytterst intressant.

Det finns ju bekväma elmopeder som redan nu ska klara dessa siffror. Svenska Vässla ska klara 40-60 km på ett batteri och har alternativ för extrabatteri i sadeltrunken. test Teknikens Värld

Finns fler alternativ

1 gillning

Coolt, ska kolla in! Inte alls insatt i det här segmentet.