YouTube: Vad är grejen med Retrospel

Från sajten:
https://teknikveckan.com/spel/youtube-vad-ar-grejen-med-retrospel/

Vi besökte den årligen återkommande Retrospelsfestivalen i Malmö för att få svar på frågan varför det är så hett med gamla spel helt plötsligt. Där pratade vi med Martin Lindell som bland annat skrivit tre böcker om svensk spelhistoria och kände som en auktoritet på spelhistoria – dåtid som nutid.

Han menar på att de retrospelsmässor som finns i Malmö, Göteborg och Stockholm har en stor del i det samt att det finns en viss charm i den operfekta pixliga grafiken från förr. Helst skall det spelas på en gammal tjocktv för att maximera känslan.

Vidare ser Lindell en trend där spel i förpackningar ökar i värde medan kassetter utan manual förpackningar och så vidare minskar i pris. Detta på grund av att många får sina retrobehov tillfredsställda av mini-konsolerna från Nintendo och andra.

Martin Lindell kommer förhoppningsvis återvända i ett specialavsnitt av Teknikveckan-podden.

Du hittar Martin Lindell på martinlindell.com och böckerna han har skrivit heter 8 bitar på 80-talet : Nintendos marsch in i de svenska hemmen, Svensk videospelsutveckling från 50-tal till 90-tal samt och Historien om SEGA: Hur en blå igelkott och hockeyspel tog Sverige med storm.

 

1 gillning

Retro spel är inte riktigt min grej. Många av spelen stannar bättre i minnet än att återuppleva det.

I mångt och mycket är det så men tex Zelda - A Link to the Past är riktigt nice, även Super Mario Bros-spelen står sig bra och i många fall har bättre spelmakanik för av någon anledning känns det som att någon har tvålat ner alla nya spel.

tänkte skriva att mario och zelda står sig.
Men annars tycker jag många “nyare” spel men som ändå har ganska många år på sig nu står sig riktigt bra: xcom, Civilization är ju två som spelas om och om hos mig

Jag spelar nästan bara retro spel. Finns otroligt många som är bra. Emulerar det mesta via dator dock. Senaste spelat jag spelade var The Adventures of Alundra till PSX. Zelda liknande spel. Jag har en Xbox One S också. Den står mest. Senaste spelet på den var nog nya Resident Evil 2.

Blir lång uppdatering när du skall ha igång den :slight_smile:

Om du menar Xboxen så håller jag den uppdaterad. Den är ju på då och då. Men inte så mycket jag trodde när jag köpte den.

Ok :slight_smile: Annars är det ju en klassiker på konsoler som inte används så ofta att de behöver stå och uppdatera när en väl får feeling :slight_smile:

Blev så sugen på lite Zelda <3

Inte illa att få plats med allt det där vackra på 1MB.