AirPods Pro mini-recension

När mina gamla Phiaton BT 220 NC gick sönder under vår resa till Kanarieöarna i julas (mitt tredje par, de har varit de bästa NC-lurarna jag ägt), bestämde jag mig för att köpa ett par AirPods Pro.

Mitt första intryck var att de var okej, men skapade ett ganska kraftigt “tryck” i örat (som en del får huvudvärk av). Smidigheten att byta mellan prylar är ju svår att slå, även om jag hade hoppats på en ännu enklare hantering.

Nu är det dock så att jag köper brusreducerande lurar i första hand för brusreduceringens skull, och jag märkte ganska fort den första dagen att det fanns en hel del att önska där. I synnerhet har de svårt att hantera “susande” ljud, som t ex fläktljudet i bilen, eller andra lite mer högfrekventa ljud. Spisfläkten hemma tränger också igenom alldeles för mycket. Detta problem har även Bose på sina NC-lurar, däremot löser Sony och ovan nämnda Phation det väldigt bra.

Så, ganska besviken, bestämde jag mig för att köpa ett par Sony WF-1000XM3 istället. Dessa var dock helt katastrofdåliga, ljudet lät som ett par 50-kronorslurar och NC:n var i princip obefintlig! Sannolikt hade jag fått ett par trasiga lurar, men jag orkade helt enkelt inte mecka mer, så jag lämnade tillbaka Sony-lurarna och behöll AirPodsen.

Detta var ungefär 20 dagar sen. Sen dess har jag konstaterat att Ja – AirPodsen är kanonsmidiga med sin laddning, parkoppling och mikrofon! Men brusreduceringen är klart undermål för ett par lurar i denna priskategori. Det känns dessutom som den blir sämre och sämre för varje dag till och med. Där de exellerar är när man har dem utomhus, många andra NC-lurar låter fruktansvärt när det blåser direkt mot dem, eller när mössan ligger mot. AirPods Pro är definitivt bäst i klassen på detta!

Vidare så är det på tok för mycket tekniska problem. Siri som knappt hörs när man gett henne ett kommando, Batterifodralet som vägrar visa hur mycket laddning det har (har fått fram den siffran en eller två gånger totalt), lurar i osynk, lurar som vägrar parkoppla sig om man inte lägger i dem i fodralet och tillbaka, osv. Det är nästan så jag funderar på om jag har fått ett defekt par!?

Sammanfattning:
Plus

  • Smidighet. Har man Apples ekosystem funkar det väldigt bra.
  • Mycket bra räckvidd. Den bästa jag sett på ett par Bluetooth-enheter.
  • Extremt bra brusreducering när det blåser och när det ligger objekt mot lurarna i fråga (som t ex en mössa eller kudde).

Minus

  • Generellt sämre NC än förväntat. Om mina gamla Phiaton ligger på 4 av 5, så ligger dessa på 3- eller möjligen 2+.
  • Tekniska problem.

Om mig: Jag har spenderat runt 20k på olika lurar de senaste åren. Kan inte använda Over Ear-lurar eftersom jag blir för varm om huvudet, annars är Sony WH-1000X-serien bäst i klassen (Bose QC är också väldigt bra, men har som sagt problem med susande ljud). I övrigt hittade jag Phiaton för några år sen och har kört totalt 3 par med deras BT 220NC (de har lite kvalitetsproblem på sladdar och hölje).

Bra skriven recension. :+1:

Det med kraftigt tryck är något som jag inte upplever. AirPods pro är de första NC-lurarna som jag har kunnat använda. Alla andra NC-lurar som jag har testat har jag fått ont i öron/huvudet av.
Har inte heller upplevt några tekniska problem annat än att de ett tag inte startade i NC-läget utan off-läget.
Att du upplever att NC har blivit sämre kan vara det som beskrivs här: AirPods Pro owners complain of worse noise cancellation after firmware updates - The Verge

Tack för att du delar med dig!

Hade varit intressant att lyssna på dina Sony WF-1000XM3 - är rätt nöjd med mina. Hade antagligen varit mer nöjd om jag inte hade ett par Sony WH-1000XM3 också :smile:

Har du två par :thinking:
Ah nu ser jag F respektive H :relaxed:

It’s complicated.

Jag funderade på det också, men jag har “rätt” firmware.
Jag hoppas på en snar firmware-uppdatering som kanske förbättrar NC:n ännu mer, och fixar de återkommande tekniska problemen.

Ja, utanpåliggande lurar är ju naturligtvis överlägsna i NC och just Sonysarna är snäppet vassare än största konkurrenten Bose.
Som sagt, de WF som jag köpte men lämnade tillbaka samma dag måste helt enkelt varit något fel på. Så dåliga kan de inte ha varit. Men efter besvikelsen av AirPodsen och sedan hålla på att mecka (för miljonte gången i ordningen med skit som inte funkar som det ska), så lessnade jag. Nu får det blir AirPods Pro tills dessa går sönder, eller om Phiaton släpper en NC-version av sina trådlösa Bolt, med H2-chipet, så blir det dem direkt.

Igår höll jag på att bli galen för att den vänstra luren vägrade ge ljud. Det var förstås batteriet som var slut på den, och då kom jag på ett stort minus till: Lösningen är väldigt dålig på att varna för lågt batteri. Helt plötsligt är det bara slut. Här finns det gott om lösningar som är betydligt vassare, och det ska ju knappast vara så svårt att informera användaren att batteriet har typ 10% kvar…

Vänta bara på min recension av Freebuds 3! Anc-lurar som inte ens är in-ear!

Trevligt!

Fick hem mina foam tips igår.
Mycket trevligare numera.

Bild

1 gillning

Intressant. Men de ser ut att vara såna som trillar ur öronen alldeles för lätt…?

De är identisk form med AirPods utan Pro så om de fungerar fungerar dessa :slight_smile:

Då funkar de tyvär dåligt för mig. Vanliga Airpods trillar ur hela tiden, har skumma hörselgångar… (därav också en anledning till att jag aldrig blir nöjd antagligen)

Eller så har du bara för höga förväntningar!

Intressant. Vilka har börjat sälja foam tips till AirPods Pro? Comply verkar inte ha det.

Sitter dom bättre eller upplevelsen blir bättre?

AirPods och mina öron går inte ihop, men vill så gärna ha ett par.

Ingen som vet några företag som gör personliga foam pits eller något annat hett tips?

1 gillning

Låter verkligen som du har ett defekt par.
Har inte upplevt några av de problem du beskriver och NCn är för mig i klass med mina QC35.

Var köpte du foam tips:en?

Utbytesprogram på gång (tysk sida)?