Apple, Google & Amazon bildar enad front tillsammans med Zigbee

Från sajten:
https://teknikveckan.com/apple-google-amazon-bildar-enad-front-tillsammans-med-zigbee/


image

De tre stora smarta hem-jättarna ihop med Zigbee Alliance där bland annat IKEA, Samsung, Signify/Philips Hue och Somfy med flera ingår bildar Project Connected Home over IP.

I vad som kanske är det mest generiska namn som någonsin kommits på är målet att ta fram en standard som skall överbrygga alla andra och med det skapa en mer kompatibel värld för alla uppkopplade produkter.

Man skriver ”The goal of the Connected Home over IP project is to simplify development for manufacturers and increase compatibility for consumers. The project is built around a shared belief that smart home devices should be secure, reliable, and seamless to use. By building upon Internet Protocol (IP), the project aims to enable communication across smart home devices, mobile apps, and cloud services and to define a specific set of IP-based networking technologies for device certification.

Det hela blir open source-baserat och rent tekniskt kommer det vara kompatibelt med hela spektrat upp till och med Wi-Fi 6 (802.11a/b/g/n/ac/ax; Thread over 802.15.4-2006 at 2.4 GHz) samt Bluetooth LE 4.1, 4.2, och 5.0.

Vad tror ni, är det det här vi väntat på eller blir det bara ännu mer kaka på kaka?

Läs mer: connectedhomeip.com. (Källa)

1 gillning

Hehe tänkte också på den - men samtidigt är det ju tillräckligt många företag bakom och det baseras på existerande standards så som wifi.

Äntligen. Hatar lösningar som är låsta till en specifik hårdvarutillverkare.

1 gillning

jag tycker inte seriestripen om hur standarder förökar sig är relevant här. Det är ingen ny standard. Här har bara ett antal stora jättar gått samma och valt EN av alla dessa standarder som redan finns och sagt att de ska stödja den.

I min värld är det bättre. Jag tror detta kommer leda till fler och billigare produkter.