Är konkursen nu ett faktum för SAS?

Är väl tveksamt? :rofl:

Farsgubben köpte några vid introduktionen för 85 kr/st eller var det nu var. Han har kvar dem än. :rofl: Brukar påminna honom ibland. :grimacing: :laughing:

Har inte förlorat något iallafall då jag har kvar dem. Sen beror det lite på hur man räknar. Började räkna på min utdelning efter ditt inlägg och fick det till totalt 9567 i utdelning. Är nog lite mer eller mindre då det varit något återköp under åren. Så det är inte så farligt som det först ser ut kanske t.om plus. :grin:

1 gillning

Om jag tolkade det hela rätt så kan vi ha aktierna till dasspapper. :joy::joy:

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/airline-sas-file-second-amended-chapter-11-plan-2024-02-05/

Helt oinsatt ”känner” jag att SAS är en dinosaurie som var het under 60-70-80-talet. Meningen med bolaget är att Scandinavien skulle ha ett eget oberoende flygbolag när det skiter sig i närområdet i orostider.
I branschutvecklingen kom några gatuförsäljare och klämde in plan med löjligt låga priser och Star alliansen satt kvar på sina sega Ardennerhästar med guldbetsel och trodde att kunderna skulle fortsätta betala för skumpa och räkmacka på resorna. På 90-talet började bestickning och fjäskresor att revideras, ekonomin blev generellt bättre men fördelades också bättre så viktige herr Samstonite fick fan åka för en rimlig kostnad eller helst ekologiskt.
Nu sitter tex SAS med piloter med 125000 i månadslön när Ryans piloter får busschaufförlön i jämförelse.

Jag konkade på samma vis. Tog 1750/per produkt, nytt bolag dök upp och gjorde samma jobb för 180kr/st. Jag var körd, SAS är kört också misstänker jag. Tjänsten är felkonstruerad i grunden och behöver en nystart eller begravas. Kanske skulle man lagt alla tillskott på upprepade stämningsansökningar istället, mobilisera press, banka vett i facket, arbetsmiljöutredningar osv?

Jäkla trist utveckling men genomgående alla branscher utom it och finans kanske.

Att Air France/KLM klev in som storägare var nog det bästa som kunde hända SAS. Det har ju ryktats om att LuftHansa skulle köpa dom i många år. Idén att Skandinavien måste ha ett eget flygbolag känns bara föråldrat, hellre lokala inrikesbolag och några få storbolag i Europa. (Den typen av konsolidering skedde redan för 10-15 år sen i USA där det egentligen bara finns tre internationella bolag kvar.)

Vi som åker mycket inom tysklandsfären sörjer en smula att SAS och Lufthansa delas upp mellan olika grupper – får väl resa så mycket så det både blir Guld hos Star Alliance och motsvarnade inom Skyteam i stället.

Det kan jag förstå. Jag har gillat att ha SAS, Lufthansa och United i samma grupp.

Menade mer att ett större flygbolag går in som storägare var den bästa lösningen för SAS istället för att luta sig mot framför allt den danska staten.

SAS har för mig varit likt Scandic, mellanmjölk utan något extra. Tidigare samarbetade Swiss Air med SAS och bokade man hos Swiss blev det SAS varannan gång. SAS bjuder i bästa fall på en kopp kaffe. Swiss bjuder alltid på ett par öl, kaffe och en chokladbit. Det känns ju lite bättre när man slantat 3,5K för biljetten, den gesten är ju värd mycket tycker jag. Man känner ju sig lite mer uppskattad som kund även om det handlar om småpengar i det hela.

2 gillningar

Europa-flighter känns ju generellt sätt mest som buss tycker jag men SAS har länge varit ännu snålare än andra 'storbolag'. Däremot är deras premium economy (SAS Plus) över Atlanten riktigt bra och prisvärd jämfört med Lufthansa et al. Det har varit mitt förstaval på flygningarna från USA till Sverige i rätt många år (om man inte lyckats uppgradera till Business Class såklart).

En gång tog vi SAS plus över Atlanten men den uppgraderingen var ju inget att ha när vi flög inrikes delen av den resan med Southwest. Då var uppgraderingen 15 cm benplats och inget mer. :joy:

Southwest är ju i och för sig ett lågprisbolag men så är det på de flesta amerikanska flygbolagen, speciellt inrikes. Jag flög jättemycket United under 10-talet och var alltid uppgraderad till deras premium economy och även över Atlanten var det 15cm benutrymme och två glas vin till middag, inget annat.

1 gillning