Arlo Ultra har hittat till Sverige

Från sajten:
https://teknikveckan.com/smartahem/arlo-ultra-har-hittat-till-sverige/


image

Arlo meddelar att de idag lanserar sin trådlösa övervakningskamera Arlo Ultra i Sverige, så nu kan du ha koll på garageuppfarten eller hemmet i 4K.

Kameran som är trådlös spelar in i 4K HDR och kan automatiskt zooma in på objekt och även fånga registreringsskyltar och annat om du har kameran på garageuppfarten. Den ska må lika bra inomhus som utomhus och erbjuder även mörkerseende i färg.

Pat Collins, Senior Vice President på Arlo Smart Home säger:

”Det här är den mest avancerade övervakningslösningen som vi lanserat för hemmabruk. Jag skulle säga att Arlo Ultra verkligen höjer standarden för övervakning i det smarta hemmet. Det här är en lösning som både levererar hög ljud- och bildkvalitet men också AI och funktioner kopplade till datorseende.”

Arlo Ultra kostar från 5 490 kronor och då ingår även ett års molnlagring av alla inspelningar samt möjlighet till personlig anpassning av identifiering av personer, paketleveranser och fordon. Kameran ska gå att köpa hos utvalda elektronikaffärer och vill du läsa mer om kameran kan du klicka dig vidare här.

Reklam: Köp Ultra och andra produkter från Arlo hos Webhallen.

1 gillning

Den va riktigt snygg! Men priset… :scream:

Helt avgörande tycker jag är om man har möjlighet att lagra datan på egen yta och inte endast i deras moln. Tillåts man endast använda deras moln är produkten kass i mina ögon.

2 gillningar

Håller delvis med, jag har hemmet fullt med Ring-kameror och det är ju bara att prenumerera på deras tjänst för att ha tillgång till materialet vilket är lite trist. Men är ju en betalningsmodell som de tjänar bra med deg på.

Jag förstår att de vill men jag tycker marknaden inte borde vara så accepterande utan låta bli och köpa deras produkter om man tvingas binda sig till deras lagringsytor.

Kan hålla med dig!

Japp helt klart!

Frågan är hur mycket pengar de tjänar, eller om det bara täcker bandbredden och kostnaden till Amazon S3 eller var man nu väljer att använda för lösning.

Känns liiite saftigt för en kamera. Även med de finesser den har…

1 gillning

Problemet med smarta hem-lösningar är ju att det måste finnas en löpande inkomst för att firmwares och uppdateringar ska fortsätta komma, annars blir de snabbt en fossil som hackare tar över.

2 gillningar

Just på övervakningskameror tänker jag att det är bra med molnlagring. Lagrar du bara lokalt och får inbrott och tjuven tar din lokala lagring så är ju allt borta.

1 gillning

Sant ! :+1:t2:

Det finns väl ingen som kör utan backup idag, eller? Om man inte har backup är man ju bara korkad och får skylla sig själv.

Fördelen är att man själv kan styra över det, man behöver inte abonnera på någon tjänst och man har alltid tillgång. Slutar du abonnera på deras moln så har du inte längre tillgång och kan heller inte lagra.

Hoppas verkligen alla kör med backup, men det innebär ju inte att den görs offsite eller till moln on the fly?
Kör du den varannan timme så är du ju ändå rökt

För videodata som sparats mellan backupsessionerna, ja.

Du förutsätter då följande:

  1. Någon ska göra inbrott och stjäla din hårdvara, alternativt brand eller annan händelse som förstör den
  2. Man ska ha spelat in videodata under just det tillfället som ligger mellan backupsessionerna
  3. Videodatan som har spelats in ska ha ett värde

Inte sannolikt. Dessutom så är det inte säkert att man väljer att spara lokalt, man kanske väljer att videodatan ska sparas direkt i ett eget “moln”, en yta utanför hemmet.

Detta utöver det faktum att det ska vägas gentemot den kostnaden och eventuellt krux som det innebär att istället ha datan i tillverkarens moln.

Inte sannolikt, men möjligt :smiley:

Ja en kamera för 5500kr borde man få välja hur man hanterar videoströmmen. Kan förstå att de billigare kamerorna vänder sig till vanliga ”svenssons” som inte har någon server hemma och vill ha en smidig enkel lösning som är mer plug and play. Men priset på denna är ju i nivå med många axis kameror.

Ubiquitis kameror och NVR tycker jag är värda sitt pris, mycket bra kvalitét. Nu har alla D-Link åkt ut!