Bilsemester till södra Franrike i sommar

Är i startgroparna att börja planera en bilsemester med målet södra Frankrike. Planen är att åka i mitten av juni och komma hem 2-3 veckor senare.

Föreslagen Google Maps-rutt går Karlstad-Göteborg-Malmö-Köpenhamn-Puttgarden-Hamburg-Luxemburg-Dijon-Lyon-Montpellier med alternativet Karlstad-Göteborg-Malmö-Köpenhamn-Puttgarden-Hamburg-Hannover-Frankfurt-Lyon-Montpellier.

Båda vägarna är ca 2400 km och med 26 timmars körtid. Tanken är att vi stannar tre nätter på vägen ned och kanske nöjer oss med på två hemvägen. Det innebär en snittsträcka per dag på 60 respektive 80 mil. Har med mig fru och en 10-årig son i bilen.

Så här inledningsvis i planeringen är jag därför intresserad om ni har några bra tips eller tankar. Är detta två rimliga vägar att köra, finns det någon annan rutt som skulle kunna vara lämpligare? Eller något som är värt att ta en omväg för? Bra boenden eller ställen att äta på längs vägen? Även bra tips nära målet är förstås också högintressant. Varningar om sådant man bör undvika är förstås också bra att få tidigt. :slight_smile:

Tips på bra avtal eller appar för elbilsladdning, bro- eller vägavgifer, färjor eller annat? Här jag själv inte kommit längre än att jag lärde mig vid förra årets roadtrip till Danmark att det är värt att skaffa Öresund Go om man ska åka tur och retur över Öresundsbron.

4 gillningar

Om du inte specifikt vill åka i Tyskland skulle jag sikta på att gå nordväst om Hamburg och in i Nederländerna och sedan hålla mig borta från Tyskland. Blir det för krångligt att gå nordväst om Hamburg så försök att hamna i Nederländerna ASAP...

Om och när du kör i Tyskland så håll koll på vägarbeten och gör allt du kan för att undvika dem. En lite omväg runt dem kan innebära flera timmars kortare restid.

När vi var nera för två år sedan var Volvos inbyggda navigator bättre än Waze och Google. Vi körde ned till Champagne.

1 gillning

Jag kom att tänka på en sak. Är södra Frankrike en destination, ni ska stanna där ett tag? Så att själva resan ska vara trevlig men är inte huvudsaken? Det var så jag tänkte när jag skrev.

Kan annars tipsa om en del trevliga vägar i just Tyskland om... "Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd", men då gäller det att vara lite observant på köerna.

1 gillning

Målet är syrrans hus i Frankrike. Där stannar vi ca en vecka.

Tanken är att nedresan inte bara ska vara en transport utan också en del av resan. Hemåt brukar det bli lite mer blåsa på med hemlängtan. :blush:

1 gillning

Det är ju en balansmellan att köra i Moseldalen eller försöka undvika Tyskland..:blush:. Men Moseldalen med övernattning i Cochem är en fantastisk resa. Finns många andra städer också såklart.
Cochem:





5 gillningar

Vi planerade för en roadtrip i sommar, genom Tyskland, (Berlin, Prag mm.
Men när vi märkte att det knappt att hitta boende till vettigt pris i Berlin så började jag fundera vad fasen som är på gång. Tidigare när vi kollat var det ju rätt ok priser.
Sen såg jag något om något litet event som heter Fotbolls EM som anordnas i Tyskland med start 15 juni. :slight_smile:
Så just i år lärd et bli extra besvärligt i Tyskland. Man förväntar sig cirka 7 miljoner övernattande människor som reser omkring i Tyskland utöver det vanliga.
Det innefattande inte de som bode i grannstaterna och kör in till matcherna.
Så jag tänker att man nog ska undvika Tyskland under denna period.

Vi funderade på en trip till Frankrike istället via Brugge , sen Normandie och Paris.
Men vi landande i av en slump i att bo i södra Italien. totalt 10 nätter. Landa i Neapel, , eventuellt besöka Rom först, sen har vi 6 nätter på 2 olika &B som vi hittade och flyger hem från Bari. Hyrbil för att ta oss runt

1 gillning

De där små lokala aktiviteterna kan ju vara svåra att fånga upp.. :sweat_smile:

Äh, det är väl ingen som är intresserad av fotbolls-EM när inte Sverige kvalade in? :wink: :crazy_face:

Sen är det OS i Paris också, men då planerar vi att ha kommit hem igen.

1 gillning

Glöm inte att kolla vilka miljöregler som gäller för bilen i de städer ni kommer att köra i. Det krävs registrering av bilen i många städer nuförtiden.

3 gillningar

Vadå för registrering? Borde man inte vara safe med elbil om det nu är utsläpp de går efter?

1 gillning

Gäller bara fossiler.

@RolexJocke & @xms67, jag läser lite olika budskap om vad det är som gäller. Verkar som att om man ska köra inne i Berlin (vilket jag kommer göra) så behöver man fixa ett grönt kort att ha i rutan oavsett om det är en elbil eller ej. Fattar inte riktigt vilka regler som gäller :man_shrugging:

Dekra dealen i Tyskland har ju funnits sen länge. Kolla på Dekra.se om de har någon info där.

1 gillning

Som jag tolkade det när vi körde till Berlin så måste man ha en grön dekal klistrad i framrutan. Vare sig det är en elbil som släpper ut 0 eller en bensinpuffra som släpper ut C02.

Jag beställde från Dekras hemsida. Kostade 200-300 kr. Går även att fixa på Dekras stationer om du har en i närheten.

Har man inte dekalen så blir det dryga böter så det känns inte värt att chansa :wink:

3 gillningar

Jag sätter min i en parkeringsbiljett klämma så har man den där endast när den behövs. Så slipper man skaffa en ny om man byter rutan

6 gillningar

Det blir även bärgning till statsgränsen.