Dålig täckning

När jag startar min laptop får jag kanske bara en plupp på täckningen på Wi-Fi:t. När jag då startar om datorn får jag helt plötsligt fullt kräm. Vad kan det bero på?/Dan

Ett skott från höften på den tunna felbeskrivningen.
Kan bero på att datorn väljer 2.4Ghz istället för 5, om nu laptopen har stöd för det.

Tvärsom menar du väl? 5Ghz har sämre räckvidd och styrka än 2.4Ghz

2 gillningar

Hej och tack för snabba svar som vanligt! Jo, jag kanske förklarade mitt “problem” lite luddigt men måste erkänna att jag är i åldersgruppen som inte är så datakunnig.
Jag öppnade min dator idag och klickade på nätverksanslutning och sedan egenskaper där det bland annat står Nätverksband: 2.4 Ghz och Nätverkskanal: 6. Hade då väldigt dålig teckning och kunde inte komma ut på nätet, gjorde då en omstart av datorn och fick då genast full teckning. Mysko, några tips? Tack på förhand/Dan.

Prova starta om routern. Den kanske är gammal och trött. Kan du kolla vad för router du har? Vad har du för bredbandsuppkoppling?

Vad har du för dator?

Hej igen. jag har en Netgear, AC1900 Smart wifi Router, model: R6800 (ca 2 år gammal) och är uppkopplad via villa fiber hastighet 300/100. Datorn är en HP Beats audio med touch skärm, inte helt ny.
Efter mitt förra inlägg lämnade jag datorn igång men nu när jag kom tillbaka var det dålig teckning igen, ny omstart och allt blev bra igen. Hmmm?/Dan

Klassisk lösning är att återställa datorn helt.

om du kopplar bort dig från wifi för att sedan ansluta dig igen. Samma problem?.

Testat att glömma wifit helt och lägga till det på nytt?