En av de viktigaste funktionerna saknas i IKEAs Sonos-högtalare

Från sajten:
En av de viktigaste funktionerna saknas i IKEAs Sonos-högtalare | Teknikveckan




IKEAs Sonos-högtalare kommer inte vara i centrum av det smarta hemmet. Detta blir uppenbart sedan det visar sig att den svenska möbeljättens varianter av Sonos-högtalarna inte kommer med mikrofoner.

Just möjligheten att kontrollera hemmet via Alexa var en stor grej när Sonos lanserade sina uppdatera produkter häromåret. Man har också lovat stöd för Google Assistant under året.

Det betyder att första utgåvan av Symfonisk som är namnet på produktlinjen i mångt och mycket liknar Play:1 i funktionalitet. Det betyder alltså att du kommer kunna koppla ihop dem med andra högtalare från Sonos och exempelvis använda dem som bakhögtalare i ett surround-system och liknande. Ett sådant system kan sedan styras med rösten som helhet om de inkluderar en Beam eller Sonos One. En skillnad mot Play:1 är dock möjligheten till AirPlay 2.

Utöver en vanlig högtalare släpps också en kombinerad Lampa och högtalare. Båda produkterna förväntas komma i augusti för en kostnad runt tusenlappen respektive två tusen kronor för lampan.

Lampan kommer inte vara trådfrikompatibel till en början men IKEA lovar att den stora uppdateringen av Trådfri-systemet i oktober kommer lösa det.

Källa: The Ambient.

1 gillning

Blir sämre o sämre :zipper_mouth_face::grimacing::wink:

Kan ju också vara en fördel för de som inte vill ha in en massa mikrofoner i sitt hem.

5 gillningar

Om jag kompletterar min Beam med två Ikea-högtalare eller (Play:1) som bakre högtalare, kan jag då styra hur hög volymen ska vara på dessa två? Vill endast ha dem lågt ställda för att få lite volym och alltså inte matcha volymen på min Beam. Säg att jag vill ha dem på ca 30% av Beamens volym tex. Går det?

Vad jag förstår det som så ska det gå, så gör jag med mina bakre Play:1 som jag har med Beam, och dessa ska få fullt stöd i Sonos-appen.

Super, tack!

Det är väl bättre än man väntat sig för det priset!:wink:

2 gillningar

Kanske , men man trodde ju kanske att de skulle bli med microfon ?.. hoppas ljudet levererar bättre än en ”vanlig” bt högtalare för 1000kr , snart vet vi :relaxed:

Ljudet skall ju vara i klass med Play1/One…

1 gillning

Ja hoppas de :relaxed:, men vi trodde väl alla att de skulle va en sån simpel sak som en mic oxå , nä nu låter ja skeptiskt !! De e ja inte , Tror o hoppas på att de blir huuur bra som helst , fast man vet ju inte :innocent::zipper_mouth_face:

1 gillning

Ja på den med lampan för 2000kr. Den andra har de inte specificerat på samma sätt.

Tänker mig att allmogen inte kommer höra någon tydlig skillnad ändå.

Du menar att du saknar detta? :slight_smile: Bloomberg report explores how Alexa is always listening - 9to5Mac

Hehe :slight_smile: