Ert första möte med internet

Det finns genvägar till det perfekta HiFi-paketet
https://maps.app.goo.gl/QacMGNJZC2azLPwk7

//Daniel

Först contact internet , Båste varit en website med Nirvana , som någon på Luth (Luleå Tekniska Högskola , hette det då, nu är det väl universitet) Tidigt 94 eller 95 , Min ISP då var KUWI som hade en modempool med så där 20 modem , och typ en 128 kBps lina som modempool delade på osv :slight_smile: min barndoms internet :slight_smile: Men ett tåla mod utan dess like , att ladda en taskig hemsida tog en halv evighet.

Kommer ihåg att vi hittade ett inkopplat teleuttag i skola bibliotek, och använde deras dator där, på fråga vad vi gjorde sade vi CD-ROM lexicon :slight_smile:

//Daniel

Fick internet hemma 1996 via Algonet. Alltid jobbigt när den kvartalsvisa telefonräkningen från Telia damp ned, så var man först hemma när räkningen låg i brevlådan gällde det att kratta manegen för att lite genomskinligt ligga på plus.

1997 började jag gymnasiet och minns att skolan inledningsvis hade en fast uppkoppling som kändes ungefär lika snabb som modemet hemma.

När ADSL till slut kom till stan kändes det revolutionerade att kunna vara uppkopplad dygnet runt, även om hastigheten var begränsad till 0,5 Mbit. 2002 flyttade jag till en lägenhet med 10 Mbit, också det något av en revolution! :slight_smile:

Algonet, var det inte hos dom det var så svart att komma fram på kvällen förutom när X-files sändes?
Annars ger trumpeten och Netscape på Win 3.11 varma minnen. :blush:

Annars är första minnet det man anslöt till innan www fanns, var helt svart och bara text. Nån som kommer ihåg vad det hette?

Försökte visa det för mamma, laddade hem nåt recept på mat från andra sidan jorden. :sweat_smile:

En datorförening här i Tranås som hade en lokan med några uppkopplade datorer man fick komma och testsurfa på någon kväll i veckan. Ett par år innan man fick modem hemma, 1993-1994 kanske. Laddade mest ner och printade krigsbilder som användes till bakgrunder i ett punkfanzine som gjordes mycket analogt.

Hade aldrig några sådana problem med Algonet. Däremot hade mina föräldrar problem med att ingen kunde komma fram på vår telefonlinje på kvällstid. :sweat_smile:

1 gillning

En kul grej med Algonet var annars att det ingick ett Unix-skal i abonnemanget. Undrar hur många kunder som använde sig av det.

Första mötet var väl ca 95-96. En kompis hade det hemma och visade mig Altavista. ”Man kan söka på vad som helst!”
Skrev in ”bröst” och sedan var det kört.

1 gillning

Jag skrev ju ovan att vi fick internet oktober 1996. Men på jobbet hade vi det från 1995 tror jag. Jag gick en kurs i internet 1995 och det var spännande även om jag upplevde att kursledaren hade svårt att förklara vad vi skulle ha det till.

Vi satt två och två på kursen och jag hamnade med världens mest korrekta person. Otroligt välkammad och väluppfostrad. I smyg sökte vi lite på sidan av kursledarens anvisningar och hittade en sida... Det var damer med gasmask... Ni får föreställa er resten... Såg ut att vara bilder från 70-talet. Problemet var att vi inte visste hur vi skulle stänga ned sidan... Bänkgrannen fick total panik och jag kommer inte ihåg riktigt hur vi löste problemet. Men vet att även jag efter kursen funderade på om sidan skulle vara kvar för alltid på kursdatorn..:sweat_smile:

Hahaha, next level skogsporr 2.0 :joy: :joy:

Vilken panik ändå... :sweat_smile:

Det är ju här dina djupa försänkningar till den Heliga stolen kommer in, tecken på omdöme och insikt :slight_smile:

//Daniel

Skaffade internet sommaren 95. Köpte min första pc för sommarjobbspengarna. Började tredje året på tekniskt i Östersund det året. Kom ihåg att de två gymnasieskolorna var ihopkopplade via 256 Kbit isdn och så var den andra skolan sponsrad av Telia med en 64 kbits isdnlina så båda skolorna använde den. Gick jättesakta.

1 gillning

Någon gång -95 kanske.

Kom från BBS och MUD-världen på AlexMud på KTH via FidoNet hos Canit i Märsta vill jag minnas. Körde olika modeller av Amiga och innan dess C64/C128.

Ingen mer som minns eller använde FidoNet?

Minns men använde inte själv, coolt att som synkas meddelande mella olika noder , så ett meddelande kund ta en stund att skicka .. om jag minns rätt

//Daniel

Hemma var det 95 har jag för mig. Innan dess satt jag på mammas jobb och upptäckte internet :smiley:

Tror det var 1997 eller -98 min del hemma. Man fick köpa dator via jobbet med någon typ av subvention vill jag minnas. Samt ett telefonmodem.

Borde varit runt -95. Kommer ihåg en tidning vi köpte som hade olika länkar till diverse hemsidor. Var där någonstans teknikintressets första frön planterades. :slight_smile:

Satt som 11-13 åring i början av 90-talet och laddade ner bilder på Cindy Crawford från en BBS, om minnet inte sviker. Syftar vi på WWW så var det nog när jag började gymnasiet i mitten av 90-talet.

Jag minns inte riktig när.

Men jag bidrar gärna med lite skönt ljud

Eeeeeeeee dddddddd pppiiiiiiiiii shhhhhhhhh

4 gillningar