Ert första möte med internet

Kom på att det i dagarna är 30 år sedan jag skaffade internet. Ja, jag vet att jag var lite sen på bollen :grin:

5 gillningar

Då var du lite före mig..:blush: Jag skaffade det i oktober 1996. Vi var nog först bland våra kompisar.

2 gillningar

Att du kommer ihåg vilken dag det var. Kul!
Jag minns bara det var våren 1994 jag fick tillgång till internet. Förstod inte riktigt grejen först för jag kom från BBS världen.

1 gillning

Jag minns det för att det var samtidigt som lite andra händelser :sunglasses: Bytte arbete inom VK från Ateljén till IT-avdelningen.

1 gillning

Jag tror vi skaffade Internet 91 el 92. Kommer ihåg att jag köpte en Compaq Presario med inbyggt modem som såg ut som denna.

Kostade närmre 20K med en matrisskivare som lät som en skuren fläkt. Minns att jag skulle ta den på avbetalning och de frågade vart jag jobbade. Jag svarade mitt firmanamn och de sa att de var tvungna att göra en arbetsgivarkontroll. Detta var på en helg och på måndag ringde kreditbolaget och undrade om jag jobbade här, var jag fast anställd och vad tjänade jag. En kvart senare ringde datafirman och sa att jag kunde komma och hämta mina saker. :joy:

4 gillningar

Fanns det ens internet utanför universitet/högskola 91-92?

Jag var lite senare på bollen, men tror det var 95 jag fick min farbrors gamla dator, den hade också matrisskrivare, med blåvitt papper :sweat_smile:
Men då är ju jag född först 90 då🤓

Tror det var 96 vi skaffade. Var ett 33,6 US Robotics som man kopplade upp mot vida världen. Självklart efter 18 på vardagar alt helgerna, annars blev det avdrag på månadspengen :sweat_smile:

Inte en aning, det kan ju ha varit 93 också, minns ju inte helt exakt tyvärr. Vet bara vart vi bodde när vi skaffade denna maskin och att hemsidor med lite text laddade sakta men säkert. Det var som att dra ner en rullgardin i slowmotion.

Vi hade en sån här först men den kunde man inte göra så mycket med.

1 gillning

En sån där har jag i en låda i källaren :grin:

1 gillning

95 tror jag vi fick internet hemma. Eller om det var 96. Hade precis börjat mellanstadiet och lärde mig av en äldre kompis hur man ”crackade” spel :sweat_smile:.

Gjorde även ”bakgrundsbilder” till folks Nokia (3210,8210,3310 osv) (detta var i högstadiet, typ 97-98) som jag sålde för någon skitsumma. Detta kändes som framtiden minns att vi nyss fått ADSL :nerd_face:

1 gillning

Jag tror vi skaffade internet -96 vi också :nerd_face: Dock dröjde det väl några år för en annan innan man fick hänga där.

Hade en 3210 när de kom, men tror det var -99, jag hade sparat ihop till den helt själv :sweat_smile:

1 gillning

Frågade min pappa i går när han fyllde år. Vi hade internet hemma 1991 men det var något där han ringde upp till en modempool och körde en terminal mot Sunet (?) på KTH. Jag minns att vi även kopplade upp mot någon BBS och spelade spel med enbart text.

Mitt första minne av www är att jag använde webbläsaren Mosaic på hans jobb 93–94 någon gång, att alla webbplatser hade grå bakgrund och blå länkar, det fanns någon sökmotor som hette Webcrawler och jag laddade ner shareware till disketter.

1 gillning

På tal om internet förr så blev jag imponerad av att detta finns kvar nästan 30 år senare (och att jag kom ihåg lösenordet):

3 gillningar

En bekant loggade in i dag också och spanade in min profil.

1 gillning

Mina första minnen är från högskolan som jag påbörjade -93. Mosaic och senare Netscape. Minns att jag och två kompisar brukade träffas kl:8 på söndagsmorgnarna för att surfa, vi satt till runt 10 när studenterna började droppa in för att skriva på sina uppsatser.

2 gillningar

Minns första sommaren då jag slutade följa med mina föräldrar på husvagnssemester. Jag fick surfa en timme om dagen efter klockan 18 om jag såg till att gräsmattan blev klippt.

Jag surfade hela nätterna och körde flera varv med gräsklipparen någon dag innan de kom hem.

Det var inte kul när den telefonräkningen kom.

5 gillningar

Som jag minns det var det hösten 1995 på Örebro Universitet. Surfade in på Aftonbladet och förstod inte riktigt vad internet skulle vara bra för.

Sen gick det fort, hösten 1996 började jag på Växjö Universitet och alla lägenheter på campus hade fast uppkoppling och var man inte online på ICQ så fanns man inte...

3 gillningar

Måste ha varit 95-96 på stadsbiblioteket i Eslöv :slight_smile:

Granne med Dennis Brunby Hi-Fi?

2 gillningar