Föräldrarkontroll på mobil

Jag kan förstå att du inte vill att barn skall se erotiskt material på YouTube, det vill nog ingen heller.

“Homsexuellt relaterade” klipp kan det antagligen inte bli för mycket av.

Sexuell läggning och sexuell akt är två helt olika saker.

Då har jag skrivit fel av misstag och redigerat det hela.

På internet är inget glömt :grinning:

Vänligen ta bort dessa ord som jag råkat skriva av misstag. / radera ditt inlägg.

Ja det är ju inte första gången du “råkar” skriva saker av “misstag” :thinking:
Jag ser ett mönster och det är att du är lika fördomsfull som alla andra om inte värre.

Som vanligt så börjar de flesta bara hugga på tramsinlägg istället för att diskutera sakfrågan…

Är det en iPhone så rekommenderar jag verkligen Familjedelning. Supersmidigt att använda och i stort sätt allt går att spärra/släppa igenom/tidsbegränsa etc.

3 gillningar

Det är den vuxen som tillhandahåller barnets abonnemang som har tillgång till familjedelning. Bor man ej tillsammans så är det svårt att genomföra.

Familjedelning har absolut ingenting med abonnemang att göra. Noll.

Det handlar endast om att styra vad man får göra och inte göra samt hur länge. Utöver det tillgång till varandras köpta appar samt möjlighet att dela Apple Music/Apple TV+/Apple Arcade och iCloud-yta.

Om man bor tillsammans eller ej var ju inte något som nämndes i denna tråden vad jag såg. Oavsett så är det ju olika hur mycket nytta man anser sig ha av funktionerna.

1 gillning

Då är det flera personer som kan förvalta familjedelning?

En person är s k “Samordnare” och övriga vuxna är “målsmän” och har dess rättigheter, till skillnad från barnen.

Men familjedelning handlar ju om att dela appar, tjänster och liknande och inte så mycket om begränsningar.
Bara så du vet @calinou

1 gillning

Familjedelning gör att man kan ändra skärmtid m.m. remote. Har man inte familjedelning så måste man ha tillgång till telefonen man lägger in begränsningen på.

1 gillning

Måste dock säga att skärmtid har funkat uselt både för mig och dottern. Buggigt som f*n.
Blev så frustrerad att jag stängde av det överhuvudtaget. :man_shrugging:

Vem är det som reglerar vems skärmtid i det sammanhanget? :grinning:

1 gillning

Det kan man undra!:sunglasses:

Har skärmtidskoll, vuxen måste godkänna nedladdning av appar, kan låsa appar, kan begränsa eller stänga av Wi-Fi, begränsning på YT har jag för mig mm (iPhone). Dottern lever på insta, snap och tiktok… försökt få henne till teknikveckan, 99, lyssna på poddar… men lönlöst :wink:

Nu är hon förvisso 12…

Sonen (8) telefon styrs av hans mamma (han har ej tillgång till sitt Apple id) begränsad YT, spelar mest. Har x antal minuter skärmtid/dygn…

Men JA, finns otroligt mkt skit som lätt kan slinka igenom hur man än gör… så håller med om att samtal är nödvändigt oavsett :slight_smile:

2 gillningar

Tråkigt att barn ska behöva se sådant extremt. Hur ska man då förklara sedan när dom har sett knäppa saker som inte ens vuxna står ut med. Lite svårt att överhuvudtaget förklara om sådana saker när dom inte ens är i pubertet och vet knappast om sin kropp.
Man hade önskat att det finns en huvudplattform som rensar bort allt som publiceras som är olämpligt. Eller alternativplattform där all extremt få florera fritt.

Vad pratar du om för extremt? Du är verkligen en alarmist.

Lilla Jocko…är du så naiv? :innocent:.Eller att din toleransgräns är onormal hög.

Svara på frågan istället. Vad är det för extremt som dina barn utsätts för?

1 gillning