Google wifi och Bahnhof? (CGNAT)

Är det någon här som har en google wifi och Bahnhof som ISP, eller annan ISP med CGNAT i sitt nät?

Jag försöker hjälpa en vän med att fixa wifi och bredband i stugan och där har iponly dragit in fiber. Efter att ha kirrat uppkoppling via bahnhof och verifierat att det funkar med PC och sladd så kopplade jag in en google wifi men den fick ingen uppkoppling. Allt är omstartat flera gånger som sig bör. Eftersom appen är väldigt enkel går det inte att kolla loggar etc på något enkelt eller produktivt sätt.

Om jag fattat det rätt kan det vara att Bahnhof kör Carrier Grade NAT som ställer till det, så frågan är om någon här i bubblan har samma ISP och kör google wifi och kanske vet något knep för att få det att lira? Är jag kanske helt fel ute med min gissning om vad som strular?

Kan vara så att datorn du testade med ockuperar det tillgängliga ipadresserna från fiber konverterare. Om du väntar tills alla lease har löpt ut och testar igen så bör Google WiFi få en ipadress.

Det visar sig att Bahnhof är lite egna av sig med det där pga deras NAT-lösning. Det krävdes att supporten knackade in MAC-adressen på routern i systemet för hand. Det gick dock väldigt enkelt att lösa med supportchatten.

Låter som en anledning att välja någon annan leverantör än Bahnhof.

1 gillning

Vi flyttade just in ena dottern i Svedala…Hon har bahnhof och google wifi. var noll problem.

1 gillning

Det kan säkert vara någon udda kombination av att det är ip-only som byggt fiberanslutningen och öppet stadsnät etc. Det var dock inga problem att lösa för supporten.

Bahnhof har dock lite att jobba med när det gäller information och guider för nya kunder. Försökte lösa problemet på egen hand först och det gick inte. Nu rullar det på som tåget.