HomePod - när släpps den i Sverige?

Ja

Från sajten:
image

Apples HomePod-högtalare fick idag stöd för svenska. Det betyder att den både kan lyssna och prata vårt modersmål.

Som världen har väntat, i alla fall denna delen av världen. HomePod lanserades 2018 och sedan dess är vi många som undrat när den skall habla även svenska.

Viktigt att komma ihåg är det faktum att de svenska versionerna av röstassistenterna sällan kommer i närheten av de engelska. Detta bör även gälla HomePod så ha inte förväntingarna allt för högt uppskruvade.

Du hittar språkinställningarna via Hem-appen och sedan markerar du din HomePod-högtalare.

För närvarande säljs inte HomePod via svenska Apple men du kan köpa dem lite varstans via gråimport.

2 gillningar

Vilka vackra nyheter så här en torsdagsmorgon :smiling_face_with_three_hearts:

Så den fick stöd för skånska alltså? :wink:

Även norska är med.

Ja, de började testa norska samtidigt som svenska på ”toppmoderne smarthøyttaler fra et verdensledende teknologiselskap”. :norway:

2 gillningar

Men betan på homeOS saknar svenska, får väl nedgradera då..

Men HomePod på svensk kan inte hantera röstigenkänning än, dvs. om fler personer använder HomePod:en blir den bara kopplad till en persons Apple-ID. De andra kan då ta del av den informationen om funktionen personliga funktioner är aktiverat.

Det verkar så ja.

Nu när Siri finns på svenska, tycker ni det fungerar bättre med alla låtar?

  • Nu kan jag t.ex. utan problem säga "spela Sommartider" och den börjar spela Gyllene Tider direkt. Detta är perfekt, eftersom det inte gick förut (man var tvungen att gissa hur en amerikan skulle uttala svenska titlar).
  • Men jag har problem nu att starta engelska titlar. T.ex. har det fungerar felfritt för mig att säga "Play We are the champions" och den börjar spela Queens direkt, men nu när jag säger "Spela We are the champions" så säger Siri på svenska att den inte hittar låten i mitt bibliotek.

Så min fråga, har Siri blivit bättre på svenska titlar men dummare på engelska titlar? Eller är det bara jag som har problem nu?

Jag hoppas att jag kunde bidrag med utbredd malmöitiska här :slight_smile:

4 gillningar

Har en på jobbet som pratar precis som Björn Ranelid. Underbart att lyssna på honom. :+1:t3:

Har än så länge bara provat med artister och det har funkat bra. Jag lyssnar nästan inte på någon svensk musik eller artist.

1 gillning

Vi var med på Betatestet av HomePod på svenska. Frugan talar skånska så det är hennes fel om inte ni andra skåningar blir förstådda :joy:

2 gillningar

Förstår den ”spela Shoreline”?

Funkar i Skåne, där kör man sockerbetan. :joy::joy:

1 gillning

Kan tyvärr inte testa nu. Åkt till Köpenhamn. :partying_face:

2 gillningar

Äntligen svenska, men nu vill man istället ha lite bättre röster/dialekter, de svenska är för tråkiga. Har kört indisk kvinna och sydafrikansk man på mina homepods. Vill nu kunna välja österbottnisk kvinna och gotländsk man. :slightly_smiling_face:

Aldrig nöjd och kommer aldrig att hända.:joy:
Men visst hade de varit kul med dialekter. Jag körde indisk engelska på mina.

1 gillning

Vill ha en go göteborgare som svarar när jag frågar Siri vad det blir för väder.

2 gillningar