Hur fungerar poddspelare?

Exklusiva poddar är inte poddar. Det är något annat otyg som jag inte bryr mig om.

2 gillningar

De har blivit tvingade med pengar. Skulle de inte fått betalt av Spotify så skulle de inte ha flyttat. Ingen som vill förlora publik utan ersättning.
Liknande försök har gjorts av andra aktörer med att låsa in podcast, men de har fallerat pga att de aktörerna har varit för små. Spotify är väl de första som kanske är tillräckligt stora att lyckas.

Jag betalar för att lyssna på poddar från både Relay FM och Six Colors. De kan jag lyssna på i vilken poddspelare jag vill.

Vissa poddar går även att lyssna på så länge man betalar Patreon och då får man också en RSS-länk (t.ex. Teknikveckan och Macradion som ger oss poddar utan reklam och med kapitel).

Det Spotify gör är bara vidrigt och jag bojkottar det bolaget.

1 gillning

Men poddarna från Relay är öppna för alla. Är ju bara en Members Only som du får för att du stöttar dom som typ Patreon. Six Colors är liknande där oxå.

Ja, poängen jag ville göra var att jag kan lyssna på de ”låsta” poddarna i valfri spelare. Jag är inte låst till Relay FM:s egna app, som med Spotify. Spotify borde göra sina exklusiva poddar tillgängliga via valfri app.

2 gillningar

Är det med en specifik URL som man använder då?

Yes. Som inte dyker upp om du söker i din poddspelare.
Den laddas inte upp till någon katalog.

Sättet som Relay och Six colors gör är det rätta sättet att göra exklusiva poddar på.
De jag menade är andra försök att låsa poddar till en viss spelare som ex. Spotify. Har för mig att Soundcloud gör/gjorde exklusiva poddar på samma sätt som Spotify men jag kan ihåg fel.

2 gillningar

Jag använder poddspelaren Castro på min iPhone. Jag gillar spelarens koncept med Inbox>Queue som fan men upplever ibland att sökmotorn är sådär när man ska hitta nya podcasts. Mitt trick är då att klistra in länken från iTunes (exempel: https://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewPodcast?id=1093364587 ). Funkar varje gång så det är uppenbart att Castro använder sig av iTunes directory men att indexering eller cachning ibland ställer till det.

1 gillning

En trevlig inställning i Castro är att man kan ställa in land när man bläddrar runt i ”iTunes directory” så att man kan se t.ex. de mest populära poddarna i Sverige. Den funktionen finns inte i Overcast.

3 gillningar

Cool! Det hade jag missat. Lyssnar nästan uteslutande på amerikanska podcasts och det är aldrig en brist på avsnitt att lyssna på av grejer jag redan prenumererar på. Men kul att kunna se vad som ligger på topplistan i Sverige.

Just nu fungerar Overcast inte så bra:

Tell me about it!:grimacing:

Nu fungerar Overcast igen.

1 gillning