Körde farligt nära buss för att koppla upp på WiFi

Från sajten:
Körde farligt nära buss för att koppla upp på WiFi | Teknikveckan


image

Ett sällskap som hade glömt kartboken hemma använda sig av telefonens inbyggda GPS för att hitta vägen. Tyvärr drabbades de av att datatrafiken tog slut mitt på vägen och för att lösa det hela körde de farligt nära en buss för att koppla upp sig på det trådlösa nätverket som bussen har.

Det var på E4:an norr om Hudiksvall som polisen stoppade bilen efter att den kört efter bussen en längre sträcka. Polisen berättar att föraren var högst medveten om sin farliga körning och polisen valde att visa sällskapet på rätt väg.

Via: OmniKälla:Sveriges Radio

F_n, folk är dummare än tåget. Och varför i hela världen bötfälldes inte föraren? Jag tycker ibland en del småbrott ska hanteras så här. Men det här, att ligga nära nära en buss. Dryga böter tack!

1 gillning

De har inte tid för petty crimes, jag har blivit stoppad massor med gånger när jag kört mot rött på cykel, aldrig någon böter.

Cykla möt rött är sådant som normalt bör hanteras med klapp på axeln och fy fy. Men köra supernära en buss…? Dra körkortet(det var extremt tydligt uppsåt) och safta på med rejäla böter!!!

Finns folk till allt :smiley: Undra hur det skulle göra när busen började avika från deras rutt :smiley:

Haha :joy:

Smart ju :crazy_face::gun:

1 gillning

Varför? Vad är faran? Att bilen kör in i bussen och skadar massor med folk? Har du sett bottenramen på en buss?

Det finns antagligen andra trafikanter på vägen än den bilen och den bussen. E4 norr om Hudiksvall har dessutom räcke på sidorna och i mitten av vägen så det krävs inte mycket för att det ska bli stopp i trafiken.

Jag tycker detta är lite petigt. Vi vet inte HUR nära som de körde. Det är svårt att se faran både för bussens passagerare och bilens, förutom plåtskador. Vad motiverar draget körkort och höga böter?

04 augusti 23:30, Trafikbrott, Hudiksvall:

En patrull ställde upp på E4 och kunde stoppa bilen som mycket riktigt låg farligt nära bussen.

Hur nära: farligt nära.

Farligt nära är en subjektiv bedömning.

Jag hoppas du klarar att se fler scenarier än just det? Seriöst, du skämtar va’?

En subjektiv bedömning där polisen dock både har tolkningsföreträde och hög trovärdighet i eventuell rättegång :slight_smile:

Nej! Jag tycker detta är en tidningsanka och om poliserna hade tyckt annorlunda så hade de väl bötfällt?

Menar du på allvar att du inte kan se fler scenarior där “tredje man” skadas än det du skissar på? Det har jag svårt att tro på. Polisens agerande är enligt mig självklart fel. De hade, om de velat, kunna bötfälla föraren enligt 3 kap 2 § trafikförordningen.

Jag är rätt glad att polisen i Sverige inte är överdrivet positiva till att bötfälla :face_with_hand_over_mouth:

1 gillning